Vols estar al dia de la programació educativa de Banyoles?

Uneix-te a la llista

*Camp requerit

×

El jardí de La Balca

19/03/2021

La natura és un espai privilegiat de joc i de descoberta del món per als infants. De fet, el contacte amb entorns naturals i a l’aire lliure és una necessitat vital per a totes les persones, especialment pels infants, ja que permet desenvolupar nombroses capacitats i gaudir d’experiències calmades, plàcides i conscients.

Jardí del Centre Educatiu Municipal La Balca. Banyoles.

En el marc del projecte educatiu de La Balca posem en valor el creixement i evolució dels diferents espais de l’escola, especialment l’espai exterior. A La Balca fa temps que hem transformat el pati en un entorn naturalitzat, un jardí on conviuen elements de joc i ambients i materials naturals. La concepció del jardí és la d’un lloc ampli, agradable i estimulant, amb elements naturals diversos que ofereixen als infants oportunitats, experiències i joc d'acord amb les necessitats i interessos propis d’aquesta etapa. Amb tota la intenció, donem sentit a l'aprenentatge i creixement que els infants realitzen al jardí de l’escola.

Descobrint insectes al jardí de La Balca. 

Heike Freire, pedagoga especialista en innovació educativa i defensora de la pedagogia verda, diu: “Renaturalitzar les escoles és molt més que decorar els seus patis amb plantes i bancs. És arrelar profundament en els seus territoris, obrir-les als seus entorns perquè acullin la biodiversitat. És atendre les necessitats vitals d'una infància que també és (bio) diversa.”

El jardí de La Balca.

Quan els infants surten i interaccionen amb la natura gaudeixen d’un espai ampli i tranquil que ofereix infinites possibilitats de joc, ja que els materials naturals que hi troben i amb els quals es relacionen fan que els nens i nenes puguin imaginar i decidir obertament a què volen jugar.

L’espai natural estimula l’activitat sensorial, la capacitat d’atenció i observació, la curiositat i l’experiència, d’una forma espontània, oberta i de més llarga durada que els espais artificials, que esgoten molt més ràpidament les propostes una vegada els infants les han explorat.

Els estudis de Susan Herrington, arquitecte paisatgística que investiga sobre els paisatges infantils, conclouen que els espais que permeten als infants tenir contacte amb plantes i animals i observar el pas de les estacions, ofereixen millores en el seu desenvolupament físic i cognitiu, afavoreixen el joc imaginatiu i estimulen l’empatia.

Observem els cucs que viuen sota les soques. Jardí de La Balca.

Quan sortim al jardí a jugar a l’aire lliure potenciem la creativitat i la imaginació, la capacitat d’exploració, el llenguatge, la motricitat, el joc lliure, la resolució de conflictes, la concentració i el vincle entre els infants.

Observem que els nens i nenes prefereixen jugar amb materials naturals que es puguin transportar, recol·lectar, col·leccionar, deformar, omplir, buidar, com ara la sorra, el fang, l’herba, les pedretes, els pals… Trobar un cargol, un insecte, un forat, veure com puntegen les fulles, seguir una corrua de formigues, fer equilibris sobre un tronc, etc. són moments de contacte amb la natura on l’infant s’emociona i se sent convidat a interioritzar noves experiències i aprenentatges tot gaudint del benestar que ofereix l’espai exterior.

L'hort de La Balca.

Us recomanem la lectura del llibre Educar en verd. Idees para apropar els nens i nenes a la natura (2011) d’Heike Freire, escriptora, consultora i pedagoga especialista en innovació educativa i defensora de la pedagogia verda.

Trobareu més informació a: https://www.heikefreire.com/

Article escrit per l'equip educatiu de La Balca.

El BlogVeure'n més

Cercador

Historial