31/05/2024
El servei Joc i moviment és una proposta oberta a tots els infants d’1 a 3 anys, tant si són usuaris del servei d’escola bressol com si són infants que no estan escolaritzats a La Balca. S’ofereix des del mes d'octubre fins al juny, en horari de 5 a 6 de la tarda. Es tracta d’una proposta basada en el joc lliure on els infants gaudeixen posant a prova les pròpies capacitats i habilitats del seu cos.
El moviment i joc lliure en aquestes etapes primerenques (0-3 anys) permeten als infants explorar a partir dels sentits: visual, tàctil, propioceptiu, etc.; experimentar amb diferents superfícies i textures; regular l’equilibri; afrontar nous reptes i autogestionar situacions de perill. Les diferents parts del cos juguen un paper imprescindible en el procés de conèixer-se a si mateix i explorar el moviment corporal, de manera que faciliti el joc i el moviment lliure. En definitiva, el gaudi que els proporciona fomenta de manera natural el desig de seguir provant i refermant les seves habilitats, alhora que augmenta la confiança i seguretat a tots nivells.
El moviment anirà de més general a més específic, primer controlant el tronc, les cames, el cap i seguidament les mans, els dits, els turmells, els canells, moviments més complexes i més concrets. Segons Emmi Pikler, pediatra que va dirigir l’Institut Lóczy de Budapest (avui dia anomenat Institut Pikler), el moviment lliure consisteix a deixar que l’infant es mogui lliurement i sense la intervenció de l’adult; per a aquesta metgessa, l’infant és capaç de desenvolupar-se de forma autònoma i les diferents fases del desenvolupament motor es donen quan l’infant està preparat i sense ajuda de l’adult. Els infants es mouen de manera innata i l’adult ha d’oferir un context segur perquè es puguin desenvolupar en condicions òptimes.
La riquesa dels recursos a l’interior i a l’exterior de l’escola conviden l’infant a explorar, a provar, i l’ajuden a anar adquirint, progressivament, més seguretat, equilibri i confiança els seus moviments, els quals, alhora, esdevindran més precisos. Per exemple, un infant d’un any que s’endinsa dins del túnel, executa un moviment molt important abans de posar-se dempeus, de la mateixa manera que el mateix recurs per un infant de dos anys li permetrà enfilar-s’hi, pujar i baixar, assolint equilibri i coordinació pels aprenentatges futurs.
De gran importància és el paper de l’adult, que ha de tenir confiança i el coneixement del moment evolutiu que passa cada infant, per tal d’oferir-li materials i entorns que el convidin a explorar, a descobrir i a refermar aprenentatges mitjançant el propi interès.
Els missatges amb els quals l’adult acompanya les accions dels infants també tenen un paper rellevant. Cal que siguin missatges clars, que ajudin a teixir complicitats i que transmetin a l’infant el valor de les seves pròpies capacitats. D’aquesta manera, l’infant pot anar construint amb major confiança i seguretat la seva personalitat.
A partir d’aquest coneixement profund, al servei de Joc i moviment de La Balca preparem un determinat espai perquè els infants explorin lliurement des del nivell maduratiu en el qual estiguin i des del propi interès que fomenta el seu aprenentatge i desenvolupament. La proposta, conjuntament amb la creació d’una relació de qualitat, potencien el desenvolupament dels infants d’una forma natural.
“Intentar ensenyar a un infant alguna cosa que pot aprendre per si mateix no tan sols és inútil, sinó també perjudicial”. Emmi Pikler
Equip educatiu de La Balca
Maig de 2024