Vols estar al dia de la programació educativa de Banyoles?

Uneix-te a la llista

*Camp requerit

×

“Joc i moviment: reptes i oportunitats”, un article de l’equip educatiu de La Balca

31/05/2024

El servei Joc i moviment és una proposta oberta a tots els infants d’1 a 3 anys, tant si són usuaris del servei d’escola bressol com si són infants que no estan escolaritzats a La Balca. S’ofereix des del mes d'octubre fins al juny, en horari de 5 a 6 de la tarda. Es tracta d’una proposta basada en el joc lliure on els infants gaudeixen posant a prova les pròpies capacitats i habilitats del seu cos.

El moviment i joc lliure en aquestes etapes primerenques (0-3 anys) permeten als infants explorar a partir dels sentits: visual, tàctil, propioceptiu, etc.; experimentar amb diferents superfícies i textures; regular l’equilibri; afrontar nous reptes i autogestionar situacions de perill. Les diferents parts del cos juguen un paper imprescindible en el procés de conèixer-se a si mateix i explorar el moviment corporal, de manera que faciliti el joc i el moviment lliure. En definitiva, el gaudi que els proporciona fomenta de manera natural el desig de seguir provant i refermant les seves habilitats, alhora que augmenta la confiança i seguretat a tots nivells.

El moviment anirà de més general a més específic, primer controlant el tronc, les cames, el cap i seguidament les mans, els dits, els turmells, els canells, moviments més complexes i més concrets. Segons Emmi Pikler, pediatra que va dirigir l’Institut Lóczy de Budapest (avui dia anomenat Institut Pikler), el moviment lliure consisteix a deixar que l’infant es mogui lliurement i sense la intervenció de l’adult; per a aquesta metgessa, l’infant és capaç de desenvolupar-se de forma autònoma i les diferents fases del desenvolupament motor es donen quan l’infant està preparat i  sense ajuda de l’adult.  Els infants es mouen de manera innata i l’adult ha d’oferir un context segur perquè es puguin desenvolupar en condicions òptimes.

La riquesa dels recursos a l’interior i a l’exterior de l’escola conviden l’infant a explorar, a provar, i l’ajuden a anar adquirint, progressivament, més seguretat, equilibri i confiança els seus moviments, els quals, alhora, esdevindran més precisos. Per exemple, un infant d’un any que s’endinsa dins del túnel, executa un moviment molt important abans de posar-se dempeus, de la mateixa manera que el mateix recurs per un infant de dos anys li permetrà enfilar-s’hi, pujar i baixar, assolint equilibri i coordinació pels aprenentatges futurs.

De gran importància és el paper de l’adult, que ha de tenir confiança i el coneixement del moment evolutiu que passa cada infant, per tal d’oferir-li materials i entorns que el convidin a explorar, a descobrir i a refermar aprenentatges mitjançant el propi interès.

Els missatges amb els quals l’adult acompanya les accions dels infants també tenen un paper rellevant. Cal que siguin missatges clars, que ajudin a teixir complicitats i que transmetin a l’infant el valor de les seves pròpies capacitats. D’aquesta manera, l’infant pot anar construint amb major confiança i seguretat la seva personalitat.

A partir d’aquest coneixement profund, al servei de Joc i moviment de La Balca preparem un determinat espai perquè els infants explorin lliurement des del nivell maduratiu en el qual estiguin i des del propi interès que fomenta el seu aprenentatge i desenvolupament. La proposta, conjuntament amb la creació d’una relació de qualitat, potencien el desenvolupament dels infants d’una forma natural.

“Intentar ensenyar a un infant alguna cosa que pot aprendre per si mateix no tan sols és inútil, sinó també perjudicial”. Emmi Pikler

Equip educatiu de La Balca
Maig de 2024

El BlogVeure'n més

Cercador

Historial