Vols estar al dia de la programació educativa de Banyoles?

Uneix-te a la llista

*Camp requerit

×

‘Itineraris viscuts’, una experiència per viure els trajectes i promoure la mobilitat segura, sostenible, saludable i socialitzadora entre els infants

10/11/2023

Itineraris viscuts és un nou recurs educatiu sorgit de forma col·laborativa entre el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, l’Escola de Natura de l’Estany i les escoles de primària de la ciutat. Dirigit a l’alumnat de cicle mitjà, el projecte té la finalitat de fer-nos avançar cap a una major consciència de la importància de la mobilitat segura, sostenible, saludable i social, fomentar la presa de decisions conscient i responsable, provocar petits canvis d’hàbits i recuperar el contacte directe amb la ciutat. El projecte vol promoure l’anar a peu o amb bicicleta, retornar a un ritme més tranquil i pausat que permeti gaudir del trajecte i connectar amb l’entorn mediambiental i comunitari, posant el focus en l’experiència social i personal que cada un dels participants viuen durant l’itinerari escollit.

‘Itineraris viscuts’ convida a reflexionar, planificar i gaudir d’un trajecte tranquil tot utilitzant sistemes de transport no motoritzat que permetin als infants recuperar el contacte directe amb la ciutat, apreciar els avantatges d’aquesta forma de desplaçament amb relació a les sensacions, emocions, descoberta de l’entorn, contacte social i cura pel medi ambient. La vivència els ajudarà a prendre consciència tant de la diversitat de realitats de la seva ciutat com també de la pròpia pertinença a la comunitat.

La idea inicial del projecte va sorgir del Servei d’Educació, arran de les demandes de les escoles per fer alguna activitat o recurs amb relació a la mobilitat segura. Per materialitzar-ho, hem unit esforços amb l’Escola de Natura, com a entitat especialitzada en l’educació mediambiental i la mobilitat, per crear conjuntament una proposta de projecte en xarxa. A partir de les propostes rebudes vam contactar amb les caps d’estudis i mestres de les escoles de primària, amb qui hem anat treballant el contingut i acotant la proposta, fins arribar al format del projecte que ens ha semblat més adient per portar a terme. En aquests moments, hem realitzat dues reunions de preparació i hem acordat l’itinerari que es farà enguany: des de l’escola fins a l’Ajuntament de Banyoles i hi participaran les escoles de Banyoles.


Reunió de preparació a la Biblioteca de l'escola Pla de l'Ametller.

L’activitat s’inicia amb una sessió de formació amb les mestres, caps d’estudi i/o coordinadores de cicle, com a primer pas. Seguidament, es fan dues sessions a l’aula, per tal que els infants puguin traçar el recorregut que volen fer i treballar-ne el contingut. Cada escola escull un itinerari diferent, amb un punt d’arribada comú. Seguidament es fa l’itinerari i, per finalitzar, es posen en comú tots els recorreguts amb la finalitat de compartir les experiències viscudes a cada un dels itineraris.

El projecte abraça diferents dimensions: una mediambiental i directament  relacionada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible; una social ja que pretén fer comunitat i una personal com són els hàbits de salut, la consciència emocional i la presa de decisions; i el compromís amb la ciutat, un dels principis de la Carta de Ciutats Educadores que inclou conceptes com el coneixement del territori, la identitat de la ciutat, l’espai públic habitable o la sostenibilitat. Fa incidència en una sèrie de valors d’àmbits plurals, com ara la flexibilitat i l’adaptabilitat a noves mirades, la filosofia integrativa, la millora d’hàbits, compartir interessos i adquirir noves capacitats, caminar junts tot reflexionant i gaudint, entendre la diversitat i canviar actituds cap a la tranquil·litat, la calma i l’experiència emocional.

‘Itineraris viscuts’ ha de permetre viure els desplaçaments com una oportunitat més per mirar, escoltar, olorar, descobrir, badar, preguntar, ensopegar, valorar, cantar, esperar, aprendre, compartir, gaudir sense presses i ser conscients del que ens aporten les nostres decisions i les nostres accions com a persones pel que fa a la salut i al medi ambient.

El recurs està finançat pel Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles amb el suport de la Diputació de Girona.

El BlogVeure'n més

Cercador

Historial