Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Acompanyament amb respecte

Des de La Balca veiem l’infant com un ésser competent i capaç, amb curiositats i capacitats, protagonista dels seus propis aprenentatges. Creiem que l’infant, que està construint la seva pròpia imatge, ha de sentir que la persona que té al davant l’acompanya, l’entén i valora l’evolució i el creixement que fa dins l’escola. 

La nostra metodologia com escola parteix del respecte dels diferents ritmes i necessitats dels infants. Entenem que l’escola ha de ser un espai d’acompanyament i respecte als processos de vida dels infants. L’infant necessita un entorn que li permeti actuar de manera natural i espontània, i des del projecte educatiu de La Balca busquem donar resposta a aquestes necessitats vitals. 

 

                                                        La Balca - Centre educatiu municipal 0-3

Des de La Balca posem la mirada en tenir cura i acompanyar el seu dia a l’escola, deixar temps perquè els infants explorin i oferir-los els espais i els recursos adequats per tal que elaborin les seves estratègies i aprenentatges, de manera que puguin construir la confiança en sí mateixos i amb l’entorn. 

Com diu Catherine l’Ecuyer:

“Los niños nacen con asombro, con un deseo innato por conocer. ¿Y qué es lo que causa asombro? La belleza de la realidad. El cerebro humano está hecho para aprender en clave de realidad y los hechos nos indican que los niños aprenden a través de experiencias sensoriales concretas que no solamente les permiten comprender el mundo, sino también comprenderse a sí mismos. Todo lo que los niños tocan, huelen, oyen, ven y sienten deja una huella en su mente, en su alma, a través de la construcción de su memoria biográfica que pasa a formar parte de su sentido de identidad.”

         

                                                                          La Balca - Centre educatiu municipal 0-3

L’escola té present acompanyar les emocions que floreixen en els infants. Són emocions noves, desconegudes, explosives i és per aquest motiu que els infants han de fer el primer contacte amb aquestes emocions sempre amb un acompanyament respectuós de l’adult. 

A La Balca, l’acompanyament de les emocions es fa durant tota la jornada, des que arriben a l’escola fins que marxen, passant pel canvi de bolquers, l’estona que mengen la fruita, el bon dia, o quan els expliquem un conte. S’han de posar paraules a les emocions i identificar-les, d’aquesta manera els infants les aniran coneixent i integrant al seu dia a dia. 

     

                                                                   La Balca - Centre educatiu municipal 0-3

El paper de l’adult ha de ser empàtic, present, humil, sense jutjar i escoltant activament a l’infant. Posar-se a la seva alçada, mirar-lo als ulls i parlant-li des del respecte i amb amor ajudarà que l’infant se senti comprès. Com diu Jaume Funes, “descobrir la perspectiva dels ulls de cada infant significa mirar-se’ls per saber què necessiten.”

L’adult ha d’acompanyar de manera sincera oferint eines perquè els infants vagin trobant la millor manera per gestionar les diferents situacions que es van trobant al seu dia a dia. Cal tenir en compte que cada infant és únic i caldrà respectar-lo, acompanyar-lo i oferir-li un ambient segur. 

L’equip educatiu de La Balca – Centre Educatiu Municipal 0-3

 

Recomanació del llibre: 

  • El seu fill, una persona competent, Jesper Juul (2012)

 

Recomanacions d'enllaços web: 

 

Valoració

Comentaris

Encara no hi ha comentaris, sigues el primer en comentar aquest article!

Fes un comentari

Nom (obligatori)

Correu electrònic (obligatori)

Imatge CAPTCHA
Entreu el codi de seguretat:

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega