Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Tardes de ciència

Dissabte 10 d’abril de 2021, a les 7 de la tarda al Museu Darder.

Tema: “Asteroides: ahir, avui i demà

Convidat: Carles Puncernau, president d’Astrobanyoles.

 

Degut a les normes COVID-19 l’aforament serà limitat, i cal reserva prèvia.

Es podrà seguir la conferència en streaming a la web d’Astrobanyoles


Us recordem que la propera activitat de l'Eduquem, dimarts 23 de març, tractarà sobre la sexualitat i l'adolescència.

Podreu connectar-vos des d'aquest enllaç: https://zoom.us/j/95807984868  

Aquí trobareu més informació sobre les activitats de l'Eduquem, i els vídeos de les anteriors xerrades.


La natura és un espai privilegiat de joc i de descoberta del món per als infants. De fet, el contacte amb entorns naturals i a l’aire lliure és una necessitat vital per a totes les persones, especialment pels infants, ja que permet desenvolupar nombroses capacitats i gaudir d’experiències calmades, plàcides i conscients.

Jardí del Centre Educatiu Municipal La Balca. Banyoles.

En el marc del projecte educatiu de La Balca posem en valor el creixement i evolució dels diferents espais de l’escola, especialment l’espai exterior. A La Balca fa temps que hem transformat el pati en un entorn naturalitzat, un jardí on conviuen elements de joc i ambients i materials naturals. La concepció del jardí és la d’un lloc ampli, agradable i estimulant, amb elements naturals diversos que ofereixen als infants oportunitats, experiències i joc d'acord amb les necessitats i interessos propis d’aquesta etapa. Amb tota la intenció, donem sentit a l'aprenentatge i creixement que els infants realitzen al jardí de l’escola.

Descobrint insectes al jardí de La Balca. 

Heike Freire, pedagoga especialista en innovació educativa i defensora de la pedagogia verda, diu: “Renaturalitzar les escoles és molt més que decorar els seus patis amb plantes i bancs. És arrelar profundament en els seus territoris, obrir-les als seus entorns perquè acullin la biodiversitat. És atendre les necessitats vitals d'una infància que també és (bio) diversa.”

El jardí de La Balca.

Quan els infants surten i interaccionen amb la natura gaudeixen d’un espai ampli i tranquil que ofereix infinites possibilitats de joc, ja que els materials naturals que hi troben i amb els quals es relacionen fan que els nens i nenes puguin imaginar i decidir obertament a què volen jugar.

L’espai natural estimula l’activitat sensorial, la capacitat d’atenció i observació, la curiositat i l’experiència, d’una forma espontània, oberta i de més llarga durada que els espais artificials, que esgoten molt més ràpidament les propostes una vegada els infants les han explorat.

Els estudis de Susan Herrington, arquitecte paisatgística que investiga sobre els paisatges infantils, conclouen que els espais que permeten als infants tenir contacte amb plantes i animals i observar el pas de les estacions, ofereixen millores en el seu desenvolupament físic i cognitiu, afavoreixen el joc imaginatiu i estimulen l’empatia.

Observem els cucs que viuen sota les soques. Jardí de La Balca.

Quan sortim al jardí a jugar a l’aire lliure potenciem la creativitat i la imaginació, la capacitat d’exploració, el llenguatge, la motricitat, el joc lliure, la resolució de conflictes, la concentració i el vincle entre els infants.

Observem que els nens i nenes prefereixen jugar amb materials naturals que es puguin transportar, recol·lectar, col·leccionar, deformar, omplir, buidar, com ara la sorra, el fang, l’herba, les pedretes, els pals… Trobar un cargol, un insecte, un forat, veure com puntegen les fulles, seguir una corrua de formigues, fer equilibris sobre un tronc, etc. són moments de contacte amb la natura on l’infant s’emociona i se sent convidat a interioritzar noves experiències i aprenentatges tot gaudint del benestar que ofereix l’espai exterior.

L'hort de La Balca.

Us recomanem la lectura del llibre Educar en verd. Idees para apropar els nens i nenes a la natura (2011) d’Heike Freire, escriptora, consultora i pedagoga especialista en innovació educativa i defensora de la pedagogia verda.

Trobareu més informació a: https://www.heikefreire.com/

Article escrit per l'equip educatiu de La Balca.


Els patis i els espais exteriors dels centres educatius, com a espais principals de joc dels infants, han de ser espais d’aprenentatge a l’aire lliure i actuar com un espai privilegiat d’educació en contacte directe amb la natura. En aquest sentit, han sorgit diverses propostes de transformació dels patis, sobretot en l’àmbit de Barcelona, per fer-los més naturalitzats. El projecte Transformem els patis, que forma part del Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030, de l’Ajuntament de Barcelona, té per objectiu aprofitar el potencial dels patis per donar resposta a la necessitat del joc a l’aire lliure i contribuir a la naturalització de la ciutat. Sobre aquest projecte en podeu llegir els articles següents:

“Els patis, espais privilegiats per garantir joc, contacte amb la natura i aprenentatges a l’aire lliure”, publicat per la Fundació Periodisme Plural. A l’article, es fa esment del projecte engegat per l’Ajuntament de Barcelona i de la infografia dels 6 criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari, un document marc de treball a partir del qual definir reptes per a la transformació dels patis.

 

“Arrenca el projecte de Transformem els patis escolars”, publicat per l’Institut Infància i Adolescència.

Seguint la temàtica de transformació dels patis, l’article Projecte pati: transformar el pati de l’escola en un espai educatiu, publicat per Fundesplai, destaca la necessitat de pensar l’estructura, el disseny i els elements del pati per afavorir aquest aprenentatge en el joc exterior.

El diari Ara, al suplement Ara criatures de juny de 2019, publica l’article El pati, un espai educatiu i d’aprenentatge, en què destaca la importància de l’estona del pati com a temps de descans i desconnexió i es reivindica com un espai de creixement que ha de ser amable i acollidor.

Al web Espais exteriors de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, de la Generalitat de Catalunya, hi ha una sèrie de recursos en diferents aspectes que afecten a l’àmbit dels patis, com són l’hort, els jocs tradicionals, exemples de transformació de patis o les oportunitats educatives que ofereixen els espais exteriors.


El dia 16 de març, el Síndic de Greuges va trametre al Parlament de Catalunya  i als ajuntaments l’informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar. Aquest document proposa orientacions pràctiques a les administracions locals per lluitar contra la segregació escolar, d’acord amb les seves competències en matèria d’educació, i fa propostes relacionades amb els sistemes d’informació municipal, pactes locals o la planificació educativa. El Síndic farà el seguiment del desplegament d’aquestes propostes durant l’any 2021.

L’informe promou l’establiment de pactes locals contra la segregació escolar “que defineixin criteris i mesures a desenvolupar per a combatre aquest fenomen al municipi, a partir de la participació i el treball compartit dels agents de la comunitat educativa, i amb el colideratge del Departament d’Educació.”

En el marc de la jornada “La participació dels municipis en la lluita contra la segregació escolar”, organitzada pel Departament d'Educació i el Síndic de Greuges, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya, en la qual també hi vam participar com a Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, es van recollir tot un seguit de propostes per avançar en la lluita contra aquest fenomen. Fruit del debat dels diferents grups de treball sobre pactes locals, sistemes d’informació municipal, relació entre segregació escolar i educació infantil de primer cicle, n’ha sorgit aquest informe.

A la pàgina 42 i 43, entre altres exemples, el document fa referència al Pla d’Escolarització Extensiva de Banyoles com a pla específic “per combatre la segregació, que responen a un estratègia ben definida amb mesures concretes que transcendeixen l’abast d’intervenció de les comissions de garanties d’admissió”.

El Síndic insisteix en el paper clau dels Ajuntaments en l’abordatge d’aquesta situació i proposa orientacions pràctiques a l’hora d’establir sistemes d’informació per tal que corregeixin les desigualtats, en lloc de sistemes neutres o poc efectius des de la perspectiva de la lluita contra la segregació escolar. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podeu llegir l’informe i descarregar-lo des del web del Síndic de Greuges.

Podeu llegir el document marc del Pla d’Escolarització Extensiva (PEE) de Banyoles des d’aquest enllaç al web del Servei d’Educació.

Si us interessa saber més sobre el PEE, podeu llegir l’article “El Pla d’Escolarització Extensiva. El cas de Banyoles” d’Anna Roura i Mireia Martí, publicat a la revista digital Temps d’Educació, editada per la Universitat de Barcelona.

                                                  


Ahir dijous 11 de març es va publicar l’oferta de places per a la preinscripció 2021-2022. Podeu consultar l’oferta de cada centre al seus respectius llocs web i l’oferta de tots els centres educatius de la ciutat a l’apartat de preinscripció del nostre blog.

L’oferta de P3 serà de 8 grups públics a ràtio 22 per grup i una reserva de necessitats educatives de 5 alumnes per grup. Per aquest curs vinent, doncs, es manté l’oferta de grups que ja teníem el curs passat i es baixa la ràtio d’alumnes per grup.

Per a l’ESO, l’oferta serà de 14 grups públics a ràtio 29 per grup, 1 grup concertat a ràtio 30 i una reserva de necessitats educatives de 6 alumnes per grup.

Aquesta oferta és provisional, el procediment estableix que s’ha de publicar l’oferta definitiva abans de la publicació de les llistes d’admesos, el dia 4 de juny.

Amb relació a les ràtios per grup, us enllacem un article que s’ha publicat al Diari de l’Educació, en què explica que la mesura de reduir les ràtios a P3 i mantenir el màxim possible de grups, malgrat la davallada d’alumnat, ha estat una opció generalitzada (concretament, s’ha dut a terme a 700 escoles). Aquesta mesura permet un millor equilibri en l’escolarització i, alhora, evita la segregació escolar.

Podeu accedir a l’article “La meitat dels grups de P3 tindran menys de 25 alumnes el curs 2021/22”


L’entitat Astrobanyoles organitza per aquest dissabte una nova sessió del cicle Tardes de ciència, amb el tema: “30 anys de dinàmica del territori de Catalunya des dels satèl·lits” i a càrrec de Xavier Pons.

 

Dia: Dissabte 13 de març de 2021

Lloc: Telemàticament.

Es podrà seguir la conferència en streaming a la web d’Astrobanyoles

Hora: 19:00h


La setmana vinent comença el període de presentació de sol·licituds per a la preinscripció del curs 2021-2022.

Concretament, el dia 15 és el primer dia per a educació infantil i primària, i el dia 17 per a educació secundària obligatòria.

La presentació de sol·licituds és enguany totalment electrònica. Trobareu tota la informació relacionada amb la preinscripció  a l'apartat d'escolarització d'aquest blog. Per tenir una idea general de com s'ha de fer el procés i la documentació que s'ha d'adjuntar, hem elaborat unes infografies, conjuntament amb els Serveis Educatius del Pla de l'Estany, que esperem que us siguin d'ajuda. Podeu clicar la imatge per decarregar-vos la infografia.

                     


La propera sessió del cicle Dijous culturals tractarà sobre el tema dels efectes que la pandèmia ha tingut en la salut mental. A càrrec de Carme Mariscot, metgessa psiquiatra, la xerrada porta per títol “La salut mental en temps de Covid. Efectes i prevenció.”

La xerrada es farà en format mixt presencial i en línia, el dijous 11 de març, a les 5 de la tarda, a la sala d’actes del Museu Darder. Per a assistir-hi de manera presencial, cal inscripció prèvia al tel. 972574467 o al correu electrònic a comunicaciomuseus@ajbanyoles.org. Les places són limitades.

Per seguir la xerrada en línia, ho podeu fer des del següent enllaç:
https://www.youtube.com/watch?v=4vBld398fKU


“La família té un paper clau en el desenvolupament integral de les persones, no sols pel que fa a conductes, sinó també als criteris i les actituds que porten a la maduresa” Maria Jesús Comellas, doctora en Psicologia i professora emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona, i experta que ha participat en diverses ocasions a l’Eduquem en Família, ho expressa d’aquesta manera en un article publicat al Diari de l’Educació.

Comellas, una gran defensora del paper de les famílies en l’educació considera que “És urgent un enfocament més respectuós quan es parla del paper clau de les famílies en l’educació.” I ens parla del “necessari reconeixement de la legitimitat dels sabers familiar i les raons de les seves accions” ( http://les3coses.debats.cat/ca/expert/maria-jesus-comellas .) 

D’una forma semblant ho expressen Úrsula Oberst, doctora en Psicologia, i Víctor Küppers, llicenciat en Administració, Direcció d’Empreses i Doctor en Humanitats, en les seves intervencions al vídeo del desè aniversari del programa Eduquem en Família, on destaquen la riquesa del projecte precisament pel fet que està pensat des dels propis pares i mares, una conjunció que permet una molt bona compenetració entre l’escola i els pares i també entre ells, perquè quan s’uneixen molts pares i mares amb moltes experiències diverses, l’aprenentatge és molt més ràpid, diu Küppers.

Sovint s’atribueixen a les famílies dubtes o manca de formació i per això es parla de l’impuls d’escoles de famílies per aprendre a fer de pares i mares, quan són sovint els canvis socials els que interfereixen en les praxis de les famílies. D’aquí la importància que les pròpies famílies sentin la necessitat de revisar i adequar les seves accions i estils educatius als canvis que planteja l’escenari social actual.

És en aquest sentit que programes com l’Eduquem en Família, de formació per a famílies liderats per elles mateixes i des de les seves pròpies reflexions i inquietuds, prenen una importància cabdal, fan del tot significatiu aquest procés formatiu i posen en evidència que moltes famílies tenen i volen tenir un bon criteri per tenir cura dels fills i filles i educar-los.

A Banyoles fa onze anys que les famílies impulsen i lideren el programa Eduquem en Família, reflexionen sobre la pròpia pràctica, sobre les necessitats que l’entorn posa damunt la taula en el dia a dia de l’educació dels fills i filles.  Des del Servei d’Educació, a més a més de donar-los suport amb l’organització del programa, els dediquem una especial felicitació per l’interès i el compromís que demostren ver l’educació, un compromís que repercuteix, directament i positiva, en totes les persones que gaudeixen de les activitats de l’Eduquem. Eduquem en Família ha creat una marca, amb moltes famílies seguidores, que any rere any se superen en el seu interès en millorar les seves competències educatives en un món canviant i global.

Pàgina 8 de 177Primera   Anterior   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Següent   Última   

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega