Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Continua el cicle Dijous culturals, amb un format en línia, adaptat a les necessitats del moment. 

Propera xerrada:

Els efectes de la Covid sobre la nostra economia

a càrrec d’ Anna Garriga Ripoll , degana de la Facultats de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat de Girona.

dijous 11 de febrer a les 17 h

pel canal youtube dels Museus de Banyoles

Organitza Associació del Casal de Gent Gran de Banyoles , Ajuntament de Banyoles i Museus Banyoles.


Els centres educatius han obert de nou les seves portes aquest 11 de gener. Durant el primer trimestre del curs, des de l’escola bressol a la universitat, han demostrat que poden ésser i són entorns segurs, i de vital importància pels infants i joves, i també una necessitat a nivell de comunitat. Anar a escola és una de les qüestions més apreciades per part de la comunitat i sobretot per part dels mateixos protagonistes. Aquest espai d’aprenentatge, encara que hagi incorporat mesures que limiten la proximitat entre persones, permet la trobada i la socialització presencial, la interlocució directa i present i la creació de vincles.

Aquesta presencialitat ha estat total a l’escola bressol i s’ha mantingut de manera explícita en tota l’etapa obligatòria. Cicles formatius, batxillerat i universitat han reduït l’assistència a les aules i han optat per incorporar la formació en línia a mesura que augmentava l’edat de l’alumnat. Podem dir que tracta d’una mesura preventiva que possiblement s’allargarà durant tot el curs però que esperem que no hagi vingut per quedar-se.

El Manifest conjunt en relació amb l’Obertura dels Centres Educatius, signat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat, el col·lectiu Tornem a les escoles, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Fundació Bofill i un nombre important de docents i famílies, reivindica l’educació als centres educatius per garantir la igualtat d’oportunitats, superar l’escletxa digital, gaudir d’un entorn educatiu ric i de qualitat i d’una educació més humana.

També caldria fer atenció a la necessitat de tornar a les aules com a espai de creació de vincles, una funció no s’hauria de considerar fonamental només pels més petits sinó que esdevé de vital importància pels joves, que de forma gradual però constant “van trasplantant el món fora de línia pel món en línia”. D’això ja ens alertava Zygmunt Bauman, en la seva participació l’any 2008 als Debats d’Educació:

“El món en línia aconsegueix que la infinita multiplicació de contactes imaginables siguin plausibles i factibles. I ho fa afeblint els lligams, en un marcada contraposició amb el seu equivalent fora de línia, que, com se sap, s’orienta cap a l’esforç continuat per enfortir els lligams limitant enormement el nombre de contactes però aprofundint-hi.”

El món en línia permet a la “generació electrònica” donar una forma nova a la seva identitat sempre que ho desitgin, crear una xarxa de relacions que pot ésser tan enorme com superficial. Diu Bauman referint-se al món en línia, la nova ubicació on cada vegada passen més temps els joves:

(...) Conceptes com ara “contactes”, “cites”, “trobada”, “comunicació”, “comunitat” o “amistat” (tots referits a relacions interpersonals i a vincles socials) són els que més hi destaquen. Un dels efectes més importants de la nova ubicació dels referents és la percepció dels vincles i dels compromisos socials actuals com a instantànies fugisseres en aquest procés continu de renegociació, en lloc de considerar-se estats constants destinats a perdurar indefinidament.

Per això, les escoles, els instituts i també les universitat són espais que es necessiten oberts perquè són entorns privilegiats on les relacions interpersonals són inevitables. Són llocs de trobada i interacció, oportunitats per a fer més humanes les relacions -entre l’alumnat, entre professorat i alumnat, amb les famílies...- i per dedicar temps suficient per construir vincles profunds.

Consulteu la presentació de Zygmunt Bauman als Debats d’Educació: L’educació en un món de diàspores.

Imatge d'arxiu d'un grup de nens a punt d'entrar a classe. EFE.


En el sentit del què expressem a la notícia anterior, un dels elements bàsics del projecte educatiu de La Balca és la participació i el vincle entre la família i l’escola.

La família és el primer context de socialització dels infants. I quan la família fa el pas i decideix obrir un nou context confiant el seu fill o filla a l’escola bressol és d’una importància cabdal el vincle entre l’escola i la família per exercir la màxima influència positiva en el desenvolupament de l’infant.

A La Balca pensem que l’escola ha de ser oberta, un espai de trobada respectuós on construir junts, família i escola, un entorn adequat, equilibrat i estimulant pels infants. És per això que posem en funcionament diferents eines per aconseguir crear un clima de confiança que permeti crear un vincle sincer i profund entre l’equip educatiu i la família.

Aquest curs hem redissenyat aquestes eines per adequar-les a les circumstàncies que ens ha tocat viure. Això ens ha portat a valorar molt positivament altres maneres de fer i d’apropar-nos a vosaltres les famílies com ara la reunió d’inici de curs i les reunions d’aula en línia que vam proposar a finals del primer trimestre. Amb les vostres aportacions i les reflexions de l’equip educatiu i el Servei d’Educació de l’Ajuntament anem adequant i millorant els canals de comunicació i participació, que considerem més bàsics que mai. Malgrat que enguany, de moment, no és possible la realització d'activitats amb les famílies dins les aules o espais, sí que us anem fent propostes i trobant fórmules perquè pugueu copsar el clima de l’escola i viure el dia a dia del vostre fill o filla a La Balca.

És per això que, una vegada més, amb les mesures adequades, us anirem convidant a construir un vincle profund. Equip educatiu i famílies som un equip.

La Balca - Centre Educatiu Municipal 0-3
Pl. Xesco Boix, s/n
17820 Banyoles
Telèfon 972 57 35 36


Els Casals Cívics són espais públics de participació i convivència oberts a tota la ciutadania, amb la missió principal de vertebrar la comunitat per afavorir la cohesió social, l’equitat, l’arrelament i el sentiment de pertinença al país i promoure la transmissió de valors cívics i comunitaris que permetin la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i les ciutadanes mitjançant un conjunt de serveis i recursos a l’abast de tota la comunitat.

Amb motiu de les restriccions sanitàries, els equipaments cívics han adaptat les activitats presencials per tal de transformar-les en telemàtiques, amb l’objectiu que les persones usuàries puguin continuar participant sense perdre el vincle entre elles.

El Casal Cívic Banyoles us ofereix, per aquest primer trimestre de l’any, una sèrie d’activitats que podeu consultar i descarregar-vos des d’aquest enllaç.

Casal Cívic Banyoles
C. Josep Maria Bohigas, 19
17820 Banyoles
Telèfon 972 57 11 62
Horari: de dilluns a divendres de 9h a 21h i diumenge de 10h a 13’30h i de 16h a 21h.


Durant el primer trimestre del curs, les escoles bressol, escoles i institut del nostre municipi, com tants d’altres, han mantingut la seva activitat presencial convivint amb el confinament puntual de grups diversos. L’organització interna dels centres i la gestió coordinada amb els referents de salut del CAP han estat clau per transitar per aquests primers mesos de curs amb la cura i les accions necessàries per fer dels espais escolars entorns segurs.

Per la seva banda, les famílies també tenen un paper fonamental per aconseguir viure el curs escolar amb la màxima normalitat. Saber què cal fer quan algú de l’entorn familiar presenta simptomatologia compatible amb COVID és molt rellevant per preservar la salut i la transmissió comunitària.

Si jo, la mare, tinc símptomes, puc portar els fills a escola? I si una de les meves filles està confinada, què he de fer amb les altres? Què faig en cas de dubte?

Per donar llum a aquestes i altres preguntes, els Serveis Educatius del Pla de l’Estany i el Servei d’Educació de l’Ajuntament, amb la col·laboració dels centres educatius, el Pla d’Immigració i la supervisió del CAP Banyoles hem elaborat unes infografies en diferents llengües per facilitar la informació a les famílies. Tot i això, davant dels dubtes, podeu contactar amb l’escola o el CAP.

 


El Consorci per a la Normalització Lingüística ha obert un nou espai web on es recullen diverses iniciatives per celebrar les festes de Nadal plenament en català: des d’una llista de nadales en la nostra llengua fins a la carta per als Reis d’Orient, passant per la campanya “I tu, jugues en català?”, amb el catàleg de jocs en català i les botigues adherides a la campanya.

També hi trobareu altres propostes per promoure l’ús de la llengua en tots els àmbits de la societat, com el Voluntariat per la llengua o els cursos de català.

Per a més informació, visiteu la pàgina https://www.cpnl.cat/nadal/  o contacteu amb el Servei Comarcal de Català (972 57 35 50 / plaestany@cpnl.cat ).


La publicació vol fer èmfasi en la importància de la pràctica cultural i artística en el procés d’aprenentatge de qualsevol persona, incidint en la promoció de polítiques públiques que facilitin aliances entre els diferents actors de la comunitat per tal de garantir que la pràctica artística arribi a totes les persones.

Més informació al web de l’Educació 360 de la Fundació Bofill.


La setmana de l’11 al 15 de gener s’obre un nou període d’inscripcions per als cursos de català del Consorci per a la Normalització Lingüística amb una oferta de cursos semipresencials i virtuals.

Pel que fa als cursos semipresencials, s’ofereixen els nivells Bàsic 1 i Bàsic 2 (A2 del MECR) en horari de tardes. Són cursos amb un 50 % de presencialitat i i un 50 % de treball autònom guiat a través de la plataforma Teams. Pel que fa als cursos virtuals, s’ofereixen tots els nivells, des de l’A2 fins al C2. Abans d’inscriure’s a un curs és indispensable haver fet una tutoria i, si escau, una prova de col·locació. (Vegeu el fullet adjunt.)

Si esteu interessats a apuntar-vos-hi, podeu contactar amb el Servei de Català (tel. 972 57 35 50 o a/e: plaestany@cpnl.cat). També podeu entrar a la pàgina https://www.cpnl.cat/xarxa/cnlgirona/cursos-de-catala/ i demanar de fer la prova de col·locació.


El Departament d’Educació ha fet públic un avançament de les dates previstes per a la preinscripció ordinària del curs vinent la qual, segons informa, es farà de manera telemàtica. El Departament preveu oferir el suport necessari a aquelles famílies que no disposin dels mitjans adients per a formalitzar la sol·licitud telemàtica.

La preinscripció per al proper curs escolar 2021 serà del 15 al 24 de març de 2021 al segon cicle d’educació infantil i primària, i del 17 al 24 de març a l’educació secundària obligatòria.  Un procediment que es durà a terme de forma telemàtica, amb el suport necessari per aquelles famílies participants en el procés que no disposin de mitjans.

També es determinen les dates de previsió de preinscripció per als ensenyaments postobligatoris de batxillerat i cicles formatius de formació professional. El calendari és el següent:

  • Batxillerat i cicles de grau mitjà de formació professional i d'arts plàstiques i disseny: de l'11 al 17 de maig de 2021.
  • Cicles de grau superior de formació professional i d'arts plàstiques i disseny: del 25 al 31 de maig de 2021.”

Aquestes dates i el funcionament del procés es concretaran amb la corresponent publicació de la resolució al Diari Oficial. Podeu consultar la nota de premsa des d’aquest enllaç.

D’altra banda, ha anunciat que es modifica el calendari escolar per tal que el curs es reprengui el dilluns 11 de gener, enlloc del dia 8 com estava previst, com a mesura preventiva per a facilitar “que els contagis que s'hagin pogut produir durant el dia de Reis i la seva vigília aflorin amb tots els professionals educatius i alumnes fora de l'escola, la qual cosa comportarà una reducció dels riscos i un menor confinament de grups estables de convivència.”


Des de ja fa uns anys La Balca col·labora amb la Marató de TV3 amb diferents iniciatives. Enguany l’equip educatiu ha plantejat una activitat col·laborativa amb unes 60 família de l’escola, que ha consistit en dissenyar, tallar, cosir i confeccionar peücs i bossetes de roba. Aquesta iniciativa ha estat recolzada per diferents comerços de la població, que han cedit teixits i roba.

El disseny d’aquest material ha estat pensat per substituir els peücs i bossetes de plàstic que utilitzen les famílies per entrat a l’escola i per a l’organització dels estris personals dels infants. Des de la Balca volen posar en valor la presa de consciència envers el medi ambient i la salut.

L’equip educatiu de La Balca vol agrair la col·laboració de les empreses i persones que han fet possible aquesta acció. Els diners recaptats aniran íntegres a la Marató.

Pàgina 8 de 175Primera   Anterior   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

PREINSCRIPCIÓ 2021-2022

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2020-2021Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega