Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Les ones gravitacionals: les noves missatgeres de l’Univers
A càrrec de la Dra. Alícia Sintes, Universitat de les Illes Balears.

L'astrofísica està vivint una època revolucionària: noves tècniques, instruments i teories estan proporcionant per primera vegada respostes coherents a les grans qüestions que la humanitat persegueix des de fa segles. Les ones gravitacionals, ondulacions en el teixit de l'espai-temps, són ara les noves missatgers que ens permetran obrir una nova finestra al cosmos que podrien revolucionar la compressió de l'Univers en què vivim.

Les primeres deteccions d'aquestes ones procedents de fusions de forats negres captades per LIGO el 2015 confirmaven una important predicció de la teoria de la relativitat general d'Albert Einstein de 1915. Dos anys més tard, l'observació simultània d'ones gravitacionals i radiació electromagnètica procedent de la fusió de dues estrelles de neutrons va marcar una altra fita científica.

En aquesta xerrada explicarem què són les ones gravitacionals, com es detecten, quina informació nova ens porten, i quin ha estat el paper que ha jugat el Grup de Física Gravitacional de la Universitat de les Illes Balears en les deteccions d'ones gravitacionals anunciades a dia d'avui.

Dra. Sintes Olives

Professora Titular d'Universitat en l'àrea de Física Teòrica a la Universitat de les Illes Balears (UIB). És a més, membre de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, Secretària de l'Institut d'Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (IAC3) de la UIB, editora de la revista científica Astroparticle Physics i membre de l'Institut Menorquí d'Estudis.

La Dra. Sintes és la investigadora principal de la col·laboració científica LIGO a la UIB, membre de consell de LIGO des de 2002 i del comitè executiu de GEO. La seva recerca se centra en l'astronomia d'ones gravitacionals.

Doctora en Física per la UIB, ha estat investigadora a l'Institut Max Planck de Física Gravitacional a Alemanya i assessora científica de l'Agència Espacial Europea.

Recentment ha estat guardonada amb el Premi Ramon Llull 2017 de el Govern de les Illes Balears i el Jaume II de Consell de Mallorca, entre altres premis, per la seva participació en el descobriment de les ones gravitacionals.

Dia: Dissabte 8 de maig de 2021
Lloc: Teatre Municipal de Banyoles
Hora: 19:00h
Degut a les normes COVID-19 l’aforament serà limitat. L’entrada és gratuïta i s’ha de treure a cultura.banyoles.cat 


Es podrà seguir la conferència en directe des del web d’Astrobanyoles

 

 


És una evidència científica que el desenvolupament de les persones en la seva primera etapa vital és molt important pel desplegament de les seves capacitats al llarg de la vida, com demostra la neurociència. També és una evidència científica que aquest fet pren encara més rellevància quan parlem d’infants que viuen en situacions de vulnerabilitat.

Per tant, des de l’administració local és un objectiu el de fomentar polítiques educatives que sensibilitzin i incentivin les famílies a participar de l’educació que ofereix l’escola bressol: crear i mantenir places d’escola bressol, apostar per un model de qualitat, fer-ne difusió i sensibilitzar les famílies dels beneficis de l’educació en aquesta etapa, entre altres.

Alhora ha de ser un objectiu de l’administració local el fet de promoure la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’escola bressol, impulsant polítiques sobre les quotes, ja que és la principal barrera que impedeix que una part de la població pugui gaudir dels beneficis d’aquesta educació. Una política educativa d’aquestes característiques, a més d’afavorir la igualtat d’oportunitats, és una clara inversió per avançar vers una determinada societat, més capaç, més competent, més cohesionada i econòmicament més eficaç.

Escola Bressol Municipal La Balca. Banyoles

Experts com Xavier Martínez Celorrio, sociòleg expert en polítiques de cohesió social i de capital humà, afirmen que l’escola bressol és especialment important “perquè equilibra les habilitats d’aprenentatge i les oportunitats dels infants que provenen de llars en ambients desafavorits, que no tenen accés al capital cultural suficient com per a estimular-los cognitiva, lingüística i expressivament”. Aquests beneficis que n’obtenen els infants que es troben en situació de major vulnerabilitat és de cabdal importància per a la cohesió de la societat, i alhora representarà un benefici per la societat amb forma de menor despesa en atur i altres formes de compensació de fragilitats i desigualtats.

James J. Heckman, Premi Nobel d’Economia l’any 2000, és especialista en economia de la salut, l’educació i la família i en els seus estudis més recents posa de manifest el paper econòmic pel conjunt de la societat d’una bona educació durant les etapes inicials de l’educació infantil. Afirma que la inversió pública en una educació de qualitat en la primera infància és la que té més capacitat redistributiva, amb un retorn social d’entre un 7% i un 10%. Aquesta inversió inicial promou una eficàcia econòmica i al mateix temps redueix la desigualtat.

El llibre Too many children left behind (2018), en un estudi exhaustiu dels patrons de desigualtat de quatre països, demostra clarament que l’impuls de polítiques socials i educatives poden ajudar a igualar les oportunitats dels infants i joves i, per tant, contribuir a dibuixar una societat menys desigual amb tot el que això representa per la convivència i el desenvolupament de la comunitat. Assegura que el 60% de les diferències cognitives dels joves de 18 anys ja hi són presents quan tenien 5 anys i les desigualtats viscudes en aquests primers anys de vida han estat determinants pel seu desenvolupament futur.

Escola Bressol Municipal La Balca. Banyoles.

 

La importància de les polítiques locals en el primer cicle de l’educació infantil

En aquest mateix sentit es manifesta el Síndic de Greuges en el seu últim informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar:

“l’escolarització primerenca redueix les diferències de partida entre infants, proporciona les eines i els aprenentatges per a un major èxit educatiu (major estímul cognitiu, coneixement de la llengua, adquisició d’habilitats i rutines, etc.) i, consegüentment, incrementa les oportunitats educatives, especialment de l’alumnat d’entorns familiars més vulnerables” (2021:64).

Segons l’informe, l’escola bressol és el principal (o únic) instrument de què disposa la política municipal per a respondre a “una multiplicitat de necessitats durant la primera infància” (2021:65), i a partir de l’estudi de necessitats fa una sèrie de propostes d’actuació clau que es concreten en:

  • Incrementar la participació dels infants socialment desfavorits, principalment amb augment d’oferta pública, però també amb un millor aprofitament i accessibilitat de l’oferta existent.
  • Prioritzar l’accés dels infants socialment desfavorits, establint criteris de priorització de renda i amb la reserva de places.
  • Suprimir barreres d’accés mitjançant un pla de beques o un sistema de tarifació social.
  • Establir un pla de comunicació que permeti a les famílies tenir coneixement dels beneficis de l’escolarització primerenca, així com el funcionament intern i els objectius educatius.

 

Així, doncs, en conclusió, és d’allò més important i urgent invertir en l’etapa 0-3 anys com a família i com a administració, tant des de la perspectiva de millora en el desenvolupament de la persona al llarg de la vida i de la societat en el seu conjunt, com des de la perspectiva econòmica.

Servei d’Educació
Ajuntament de Banyoles

Enllaços i bibliografia.

https://diarieducacio.cat/educaciolocal/2021/02/14/xavier-martinez-celorrio-leducacio-infantil-es-el-major-actor-igualador-que-tenim/

https://www.diba.cat/documents/94105123/345092107/IC-Inversio03.pdf/b27dc790-2854-a674-a86d-0313c42a820b?t=1614942284904

https://www.uab.cat/web?cid=1096481466568&pagename=UABDivulga%2FPage%2FTemplatePageDetallArticleInvestigar&param1=1302242497716

http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/interview_with_professor_james_heckman_noted_scholar_and_no/

Síndic de Greuges. Informe sobre la igualtat d’oportunitats a l’educació infantil (0-3 anys), Barcelona, juliol 2015
http://www.sindic.cat/site/unitFiles/3904/Informe%20escolaritzacio%200_3%20anys_OK.pdf

Síndic de Greuges. El paper dels ajuntament en la lluita contra la segregació escolar, Barcelona, març 2021
https://www.sindic.cat/site/unitFiles/7675/El%20paper%20escoles%20i%20segregacio%20escolar_2021_cat_ok.pdf

Diversos autors. Fundació Bofill. Dossiers.
https://fundaciobofill.cat/noves-politiques-de-petita-infancia-0


La Fundació Granés i la Societat Catalana de Psiquiatria i Salut Mental organitzen la 1ª Jornada sobre Salut Mental i Discapacitat Intel·lectual, que es durà a terme el 14 de maig, de 2/4 de 9 del matí a 2 del migdia. L’organització comptarà amb la participació dels professionals de la Xarxa Especialitzada en Salut Mental per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual (SESMI / UHEDI.)

Per participar cal inscripció prèvia, que es pot fer des de la pàgina web de Granés Fundació, on també podreu consultar el programa, ponents i horaris, i més informació sobre el contingut de la jornada.


“L’adolescència és un moment de creixement físic, cognitiu i emocional sense precedents. És un període d’aprenentatge, de sentiments i desenvolupament intensos, de recerca de la novetat i amb una essència profundament creativa.

En aquesta etapa de la vida es produeixen canvis substancials en les funcions i estructures cerebrals que ens expliquen molts dels seus comportaments i que seran altament importants per a un desenvolupament de la identitat i autonomia personal. Hàbits saludables, entorn familiar, escolar i comunitari favorables seran claus en la promoció d’una salut mental acomodada.

Segons una enquesta realitzada a FAROS Sant Joan de Déu Barcelona, previ a l’eclosió de la pandèmia del Coronavirus-SARS-CoV-2, la salut mental dels fills resulta ser una de les preocupacions principals dels pares.”

Font: 
Faros Sant Joan de Déu

L’informe Una mirada a la salut mental dels adolescents. Claus per a comprendre’ls i acompanyar-los, que presenta Faros el proper dijous 6 de maig de 2/4 de 7 a 8 del vespre, pretén acompanyar les mares i els pares i també educadors en la comprensió del comportament de l’adolescent, especialment ajudar-los a conèixer com:

  • promoure el benestar dels adolescents,
  • identificar signes d’alerta davant un possible problema o trastorn mental,
  • comprendre i promoure la salut mental dels adolescents.

La sessió és en línia i es pot formalitzar la inscripció des d’aquest enllaç.


El projecte Empowering for inclusion (E4I) ha estat seleccionat per la Comissió Europea com un dels projectes beneficiaris de la convocatòria Rights, Equality and Citizenship. La iniciativa té per objectiu treballar amb el col·lectiu juvenil per eradicar el racisme, la xenofòbia i altres formes de discriminació i, en particular, la islamofòbia i l’antigitanisme.

El projecte E4I tindrà una durada de dos anys en el seu conjunt, 2021 i 2022, i s’articula en el marc dels equipaments cívics competència del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. Hi col·laboren com a socis de gestió diverses fundacions i associacions relacionades amb la transformació social i la lluita contra el racisme i la discriminació.

L’objectiu principal del projecte és evitar les situacions de discriminació i fomentar la cohesió social a través de la dinamització dels joves com a elements actius del canvi social i la interconnexió entre diferents agents i col·lectius de la comunitat. La metodologia gira al voltant de tres eixos d’intervenció: protagonisme transformador, enfocament comunitari i aprenentatge constructiu. Consta de tres agents motors que són clau i imprescindibles per al bon desenvolupament del projecte: l’equip territorial, l’institut d’intervenció i el jovent.

Per a formar els equips territorials es contractaran professionals amb la funció de  tècnics en formació comunitària juvenil, que estaran vinculats a un institut i a un equipament cívic. Al municipi de Banyoles, els instituts de secundària que participen en el projecte són l’institut Josep Brugulat (com a agent d’intervenció) i l’institut Pla de l’Estany (com a agent de control). Les persones contractades com a tècniques acompanyaran els joves participants en la detecció dels problemes del seu entorn i en el disseny i la implementació d’accions per generar canvis. D’aquesta manera, es pretén enfortir el sentiment de pertinença a la comunitat i alhora apoderar el jovent com a agent protagonista en la lluita contra la discriminació i com a motor de canvis socials profunds.


Del 5 al 10 de maig s’obre el període de presentació de sol·licituds de preinscripció per La Balca pel curs vinent, 2021-2022. Poden presentar sol·licitud els infants nascuts l’any 2019 i l’any 2020.

La tramitació serà telemàtica i s’ha de fer a través de la seu electrònica de l’Ajuntament de Banyoles, mitjançant l’imprès de sol·licitud normalitzat que us podreu descarregar a partir del dia 5.

Podeu consultar el procediment des d’aquesta Guia de presentació de sol·licituds i també trobareu tota la informació relacionada a l’espai d’escolarització a l’escola bressol d’aquest blog.


‘Anem a veure teatre’ és una iniciativa del Servei d’Educació de Banyoles i els centres educatius de la comarca amb la col·laboració de l’entitat T tela, amb l’objectiu d’oferir l’oportunitat que tots els alumnes del Pla de l’Estany vegin, almenys un cop l’any, un espectacle d’arts escèniques.

                    

T tela és una associació sense afany de lucre, formada per famílies, que organitzem i programem el teatre familiar a Banyoles. El nostre principal objectiu és idear una programació estable de qualitat d’espectacles infantils, juvenils i familiars. Estem convençuts que la cultura és un bé essencial per a tota la societat, incloent-hi els més petits. Creiem fermament que l’hàbit d’anar al teatre té grans beneficis per als nens i nenes i les seves famílies:

  • És un mitjà ideal per sortir de la rutina en família.
  • Estimula la imaginació i la creativitat, fomenta l’empatia i permet endinsar-se en temes d’interès des d’un vessant lúdic, tot proporcionant eines per afrontar situacions del dia a dia.
  • Facilita la comunicació, la reflexió i la comprensió de la realitat.
  • Regala estones úniques per gaudir, riure i socialitzar-se.

Així, doncs, podem dir que la nostra tasca va molt més enllà de programar teatre familiar. Desenvolupem una feina molt important que promou la socialització i ofereix diferents aprenentatges i experiències als nens i nenes i a les seves famílies.

Adaptació del format a les restriccions per la pandèmia

Aquest any, a causa de la pandèmia, el format habitual de l’‘Anem a veure teatre’, en què tots els escolars passaven pel Teatre Municipal a veure un espectacle diferent per a cada cicle, era difícil d’organitzar. Tot i això, des de T tela hem optat per adaptar el format i aconseguir que sigui l’espectacle el que es desplaça als diversos centres educatius. D’aquesta manera, s’ha pogut mantenir l’activitat que, en molts casos, és l’única oportunitat de l’any de veure un espectacle d’arts escèniques per a molts infants.

L’espectacle escollit ha estat ‘Hotel Bucarest’ de Total Circ, inspirat en la pel·lícula ‘Gran Hotel Bucarest’ (Wes Anderson, 2014). En aquest cas, tres grums tindran la difícil missió d’acontentar els hostes de l’hotel: malabars, clown, equilibris acrobàtics, manipulació d’objectes, sempre preparats per a qualsevol necessitat del client. A més, la companyia ha preparat material divulgatiu i vídeos explicatius per a la matèria d’educació física com a complement a l’espectacle. Així, les diverses escoles podran treballar disciplines circenses com malabars i acrobàcies de forma paral·lela a l’activitat ‘Anem a veure Teatre’.

La iniciativa ha tingut una molt bona rebuda per part de les escoles, que han agraït l’esforç del canvi de format per no perdre la proposta. Destaquen que l’espectacle i la disciplina de circ és ideal perquè crida l’atenció a tots els nens i nenes, independentment de l’edat. De fet, pràcticament totes les escoles s’hi han acollit: 12 centres del Pla de l’Estany, 32 sessions i 3.000 alumnes gaudiran d’aquest espectacle.

Associació T tela


Quan arriba la Diada de Sant Jordi algun espai de La Balca es converteix en un teatre, on infants, famílies i equip educatiu comparteixen una bona estona de cultura i tradició.  Enguany el teatre ha aparegut al jardí. Enmig de la sorpresa dels més petits, les famílies han presentat una divertida adaptació de la llegenda de Sant Jordi en la qual, aquesta vegada, el drac devorava llibres i finalment construïa una gran biblioteca. L’entorn exterior s’ha transformat, el dia d’avui, en un escenari improvisat i inaudit, que ha aportat una nova perspectiva a la diada de Sant Jordi.

Compartir aquesta història teatralitzada és una experiència que des de fa anys permet a les famílies participar d’una forma creativa en la vida de l’escola bressol i fa que grans i petits gaudeixin d’una bona estona, plena d’imaginació, música i rialles.


Els instituts de secundària de la ciutat organitzen jornades de portes obertes per informar sobre els ensenyaments de secundària postobligatòria, batxillerat i cicles formatius, i també sobre el procés de preinscripció, que s’iniciarà aquest mes de maig.

Podeu consultar tota la informació des de l’apartat d’escolarització a educació post obligatòria d’aquest blog i també des del web de cada un dels instituts, Institut Pla de l’Estany, Institut Pere Alsius i Institut Josep Brugulat.

Imatge extreta de: https://www.educaweb.cat/continguts/educatius/formacio-professional-fp/educacio-postobligatoria/

 

Més informació sobre els estudis postobligatoris:

Tria educativa (Generalitat de Catalunya)

Web de preinscripció (Generalitat de Catalunya)

 


Avui dilluns 19 d’abril s’han publicat les llistes amb la puntuació provisional de les preinscripcions rebudes per als ensenyaments de segon cicle d’educació infantil, educació primària i secundària obligatòria.

Podreu consultar els llistats de tots els centres de la ciutat des de l’espai de preinscripció d’aquest blog.

La puntuació també es pot consultar individualment al portal de preinscripció de la Generalitat de Catalunya i al web del centre demanat en primera opció.

Del 20 al 26 d’abril es poden presentar reclamacions a la puntuació, davant del centre demanat en primera opció. Només es pot reclamar sobre criteris al·legats a la sol·licitud de preinscripció, en cap cas no es poden afegir nous criteris de puntuació.

Pàgina 6 de 177Primera   Anterior   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Següent   Última   

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega