Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Del 14 al 29 de novembre se celebrarà a Catalunya la 25a Setmana de la Ciència, durant la qual es portaran a terme activitats de disseminació científica arreu del territori. La temàtica de l’edició d’enguany se centrarà en la malaltia COVID-19, la seva evolució global i l’estat de recerca sobre el virus SARS-CoV-2.

La 25a Setmana de la Ciència tindrà també altres temes centrals d’idèntica rellevància, com són, d’una banda, l’Any Internacional de la Sanitat Vegetal de la UNESCO, i de l’altra, el centenari del naixement de diferents persones que han estat referents als respectius camps de coneixement. Són el filòleg i lingüista Antoni Maria Badia i Margarit; el químic Enric Casassas i Simó; la química anglesa, Rosalind Franklin, clau en el descobriment de l’ADN; i l’escriptor i bioquímic Isaac Asimov. El meteoròleg, astrònom i sismòleg Eduard Fontserè i Riba s’afegeix als homenatjats per l’SC’20 pel 150è aniversari del seu naixement.

La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

Des del web de la Setmana de la ciència podreu realitzar la inscripció i consultar tota la programació d’activitats i xerrades.


L’escola, des de l’escola bressol a l’institut, entesa en un sentit ampli, és un espai de relació per excel·lència. Tot i que durant aquests primers mesos del curs s’ha observat i s’ha parlat molt de l’escola i els efectes de la pandèmia, convé ressaltar el paper clau que té l’escola en posar en primer pla els valors que ens humanitzen: compartir, cuidar-nos mútuament, la col·laboració, l’empatia, entre molts altres.

La cura de les relacions i els vincles i connexions entre persones ha de ser un objectiu primordial de l’educació, especialment en aquest moment de crisi sistèmica que estem vivint.

Per això, encara que sigui de forma diferent, l’escola potencia tots els espais possibles per mantenir les experiències compartides que fomentin el benestar. Un exemple n’és la festa de la Castanyada que es va gaudir com un espai de trobada  i de relació, d’una forma o altra.

A La Balca es va viure en un matí assolellat i amb la participació discreta i alhora entusiasta del senyor castanyer.


El Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles ha lliurat targetes de connectivitat als centres educatius per a l’alumnat que no disposa de connexió a internet, de manera que se suma a la previsió feta pel Departament d’Educació a través del Pla de Digitalització de centres.

Així mateix, les administracions locals hem ressaltat als centres escolars els diferents recursos de suport de què disposen de cara a l’orientació de l’alumnat i les seves famílies, com ara disponibilitat d’ordinadors, connexió a internet, suport emocional, consultes sobre salut, etc. Alguns d’aquests recursos s’han intensificat i altres estan condicionats a les restriccions que s’han establert a causa de la pandèmia.

En tot cas, la xarxa al territori funciona, un cop més, com un bon puntal en aquests moments d'incertesa.

 


Aquest any 2020 es celebra el 30 aniversari de la Carta de Ciutats Educadores. Amb el lema “30 anys transformant persones i ciutats per a un món millor”, l’Associació Internacional de Ciutats Educadores ha creat una campanya que, amb vídeos i il·lustracions, pretén difondre, al llarg del mes de novembre, 30 aprenentatges que s’han recollit de les ciutats associades.

Una posada en comú a través de diverses fotografies i vídeos que recullen, de manera sintètica, el treball realitzat durant aquests 30 anys a ciutats de tot el món, seguint l’essència dels principis de la ciutat educadora.

La celebració finalitzarà el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, el 30 de novembre, amb la presentació de la Carta de Ciutats Educadores revisada i renovada.

Us deixem amb alguns dels aprenentatges d’aquesta primera setmana de novembre.


La 1a Jornada sobre Esport Inclusiu neix de la mà de Granés Fundació amb la finalitat d’avançar en el coneixement sobre l’esport inclusiu.

La Jornada comptarà amb un Focus Group d’experts inicial i un diàleg posterior obert al públic interessat, que es podrà seguir de forma digital.

Aquesta 1a Jornada sobre Esport Inclusiu serà la primera acció d’un conjunt de diàlegs amb els que Granés Fundació vol aconseguir una generació de coneixement rigorós que permeti avançar en l’assoliment d’aquest dret inclòs en la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat i signada per l’Estat Espanyol l’any 2007.

Per a participar a la jornada és necessària inscripció prèvia, que podeu fer des del web de Granés Fundació, on també trobareu el programa de la jornada.


David Pujol, mestre, pedagog i professor de la Universitat de Girona, és l’autor del llibre L’Ajuntament explicat a les meves filles, en el qual ha esbossat una guia de democràcia i participació ciutadana en els afers públics municipals, amb una clara intencionalitat didàctica.

L’autor l’ha escrit, sobretot, perquè l’entenguin els joves i també amb la voluntat que pugui ser útil a pares i mares, mestres i educadors i, en definitiva, a qualsevol ciutadà que se senti captivat pel joc democràtic.

Podeu trobar més informació sobre aquest llibre en aquest fullet informatiu i també des del web de l’Editorial Gavarres.


Ahir dijous 29 d’octubre va tenir lloc de forma telemàtica la Jornada sobre la participació dels municipis en la lluita contra la segregació escolar.

Aquesta Jornada va ser organitzada per la Comissió de Seguiment del Pacte, creada per a fer el seguiment de les diferents mesures que s’han desplegat en la lluita contra aquest fenomen. Es va organitzar amb tres parts: una primera part on es van donar comptes de les accions que s’han anat desenvolupant des de la signatura del pacte, una segona part on alguns ajuntaments van explicar com havien posat en marxa un pla de xoc contra la segregació escolar i finalment es van organitzar tres grups de treball per elaborar un document d’orientacions per als municipis que vulguin emprendre accions per reduir aquest fenomen.

De la Jornada destaca l’evidència que l’administració local, a través de les Oficines Municipals d’Escolarització, té un paper cabdal en la lluita contra la segregació escolar, un dels fenòmens més punyents i que genera més desigualtats en educació al nostre país.

Aquest paper es veurà molt reforçat amb l’aprovació del nou decret d’admissió d’alumnes, amb el qual s’ha estat treballant des de diferents taules i que inclou nombroses eines per a millorar la planificació educativa als municipis.

El Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles va participar en les orientacions per a elaborar un pacte local contra la segregació escolar: participants i lideratges, quines són les condicions de partida indispensables, com generar les complicitats necessàries, quines contingut i quines dinàmiques s’han d’anar implementant, etc.

Trobareu la documentació relativa a les ponències de la jornada al web del Pacte contra la segregació escolar que va aplegar un nombre molt rellevant de participants dels diferents sectors de l’àmbit educatiu: administració, inspecció, direccions de centres, tècnics d’educació de l’àmbit local, regidors i regidores, representants de pares i mares, etc.


Les ciutats que formem part de la Xarxa de Ciutats Educadores de les Comarques Gironines hem elaborat un escrit d’agraïment, un missatge d’optimisme, per a totes aquelles persones que han fet i estant fent possible que, durant aquests temps d’incertesa que estem vivint, l’educació continuï essent un motor de canvi dins la nostra societat.

Podeu llegir l’escrit des d’aquest enllaç.


Estem en moments de canvi. I l’educació, no n’és una excepció. En els darrers temps han sorgit diversos moviments que aposten i reclamen per una transformació de l’escola que situï una determinada mirada vers l’infant i l’equitat com a objectius principals de les accions i polítiques educatives. Alguns exemples són Escola Nova 21, l’Educació 360, les propostes per combatre la segregació escolar impulsades pel Síndic de Greuges, o les nombroses iniciatives de política educativa al món local, entre altres.

La participació dels municipis en la lluita contra la segregació escolar

En aquest sentit, i en el marc de les comissions de seguiment dels ajuntaments sobre el Pacte per la Segregació Escolar, el Servei d’Educació participarem a la propera jornada de municipis convocada pel dia 29 d’octubre.

La jornada té per objectius fer possible la participació de les administracions locals en el seguiment del Pacte i, a través de grups de treball, compartir, reflexionar i identificar bones pràctiques en les actuacions desenvolupades fins el moment.

 

Necessitats en l’aposta per l’actualització del sistema educatiu

Així mateix, la Fundació Bofill i Unescocat han presentat una proposta dirigida a les formacions parlamentàries i al món local per tal que s’acordi un pla d’actualització del sistema educatiu. Proposen quinze compromisos clau fins al 2030, entre els quals un programa intensiu de transformació que arribi a més de 2.500 escoles i instituts. Podeu consultar el document des d’aquest enllaç.


L’entitat Young Life porta a terme un programa d’acompanyament a l’estudi en conveni amb l’Ajuntament de Banyoles, i cerca voluntaris de suport per dur-lo a terme. T’animes?

Pàgina 6 de 171Primera   Anterior   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

PREINSCRIPCIÓ 2021-2022

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2020-2021Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega