Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

L’Elena Crespi porta 15 anys treballant en la salut, l’educació sexual i les relacions sexe-afectives i es nota que una de les coses que més li agrada és assessorar famílies. A l’Eduquem en Família d’ahir vam compartir amb ella una xerrada sense embuts, d’una forma franca, natural i respectuosa, i posant el nom que toca a cada cosa.

Sense adonar-nos-en l’Elena va anar trencant mites i posant temes sobre la taula, com ara la superació del binarisme de gènere, el plaer com un aspecte necessari i saludable per conèixer el propi cos, l’edat precoç amb què els infants contacten amb la pornografia, o el fet que una educació sexual adequada es transmet de moltes maneres i no només parlant-ne d’una forma específica.

Aquesta és una de les idees força que ens emportem de la xerrada d’ahir: que podem aprofitar mil situacions per educar sexualment els fills i filles d’una forma saludable. I ho va expressar aportant molt exemples de la vida quotidiana, des de fer aportacions amb mirada crítica davant una sèrie de dibuixos animats infantil, a com intervenir en una situació sense penalitzar la recerca de plaer però canalitzant-la, com aprofitar l’estona de bany per expressar el respecte pel propi cos, qui pot tocar-lo i qui no, el propi comportament natural dels adults, etc. Totes aquestes estratègies ajudaran als nostres infants i joves a gaudir de la sexualitat i autoprotegint-se.

De ben segur tots aquests temes haguessin donat per unes quantes converses!

Gràcies per les teves aportacions, Elena.

Trobareu més informació a https://www.elenacrespi.com/ i properament trobareu la xerrada penjada a l’espai Eduquem en Família.


Aquest curs, i malgrat la situació de pandèmia, des del Servei d’Educació i les entitats organitzadores d’espectacles de teatre i música hem prioritzat la voluntat de continuar oferint les activitats Anem a escoltar música! i Anem a veure teatre! de La Guia de Recursos Educatius, en què participeu les escoles de la comarca del Pla de l’Estany.

Hem considerat important, especialment en aquests moments, mantenir espais en els quals els nens i les nenes tinguin l’oportunitat de gaudir del teatre i la música i donar també continuïtat a unes activitats que han estat una clara aposta per part de les escoles, les entitats col·laboradores i el Servei d’Educació al llarg de més de 25 anys.

És amb aquest objectiu que, a partir de dimarts vinent, l’activitat Anem a escoltar música!, de La Guia de Recursos Educatius, entra a les escoles. Enguany l’activitat l’organitzem en dos formats: concerts al pati i solistes a l’aula.

Els solistes a l’aula són audicions que es realitzen dins l’aula, amb un músic i un instrument. L’objectiu principal és que els infants puguin adquirir un bon coneixement sobre el món dels instruments, concretament pel que fa a les característiques, família, el so i els diferents registres i els principals recursos interpretatius.

Oferim una sessió diferent per a cada cicle:

Llar i P-3: Toni Xelvi (Tuba)
P-4: Míriam Encinas (el so del vent)
P-5: Alfons Encinas (el bosc màgic)
1r curs: Marc Marquès (percussió)
2n curs:Enric Serras (trompeta)
3r curs: Jaume Francesch (violí)
4t curs: Miriam Encinas (flautes de bec)
5è curs: Daniel Regincós (violoncel)
6è curs: Lluís Figueres (guitarra)

Imatge extreta de: http://www.espectaclesjduch.cat/

Pel que fa als concerts al pati, proposem dos espectacles: el taller de bidonada, on Santi Arisa i Dan Arisa presenten un concert-taller en el qual els protagonistes són bidons industrials, que ells mateixos han transformat en instruments de percussió.

Els infants s’endinsen en el ritme mentre juguen amb les figures: negres, corxeres, semicorxeres i tresets. L’objectiu de l’espectacle és que puguin descobrir i experimentar les diferents sonoritats que sorgeixen d’elements i cossos no pròpiament “musicals”, amb les quals poden crear música i descobrir diferents universos sonors, que els aporten innovacions amb un aire més contemporani.

Imatge extreta de: http://www.espectaclesjduch.cat/

Nai Nai cançons és l’altre espectacle que oferim amb el format de concerts al pati, amb Agnès Miralbell i Santi Arisa, que cerca captivar l’atenció dels infants amb els més senzill i quotidià esdeveniment: el cant.

Els nens i nenes tindran l’oportunitat de familiaritzar-se de forma natural i conscient, amb les qualitats del so: l’altura, la durada, la intensitat, el timbre, mitjançant l’escolta en silenci, el cant, el moviment corporal, la dansa-joc,...

La sessió consta d’un repertori de 10 cançons interpretades per l’Agnès i el Santi:  “Nai nai, jo tenc un ventall”, “Jo tinc una mà”, “La meva mà és una flor”, “La girafa”, “El gatet trist”, “De dintre d’una poma”, “Mireu els meus ànecs”, “La dansa de les olles de vi blanc”, “El pop, la petxina i el tauró”.

L’espectacle està servit!

I ben aviat us informarem de l’activitat de circ que es farà a les escoles en el marc de l’activitat Anem a veure teatre!, que organitzem juntament amb l'entitat T-Téla.

Organitza: Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles i Joan Duch. Amb la col·laboració de les escoles bressol i escoles de primària de la comarca del Pla de l’Estany. 

Tots els espectacles es realitzen amb les màximes mesures de seguretat i prevenció sanitàries necessàries.

Amb el suport de la Diputació de Girona


Dijous, 25 de febrer a les 9 del vespre.

Enllaç:   https://zoom.us/j/99899146216

(L'aforament de la sessió és de 500 persones)

D'altra banda, Televisió de Banyoles va entrevistar a Mariona Grivé, membre del grup Eduquem, que ens parla de la propera xerrada. Podeu veure l'entrevista clicant aquest enllaç

 

 

 


A la propera preinscripció regirà el nou decret d’admissió d’alumnes, Decret 11/2021, de 16 de febrer,  aprovat pel Parlament de Catalunya i publicat al DOGC el 18 de febrer. Aquesta és la principal mesura que ha pres forma d’entre les proposades pel Pacte contra la Segregació Escolar, signat pel Departament d’Educació, el Síndic de Greuges i representants de les titularitats dels centres concertats, 116 ajuntaments, les entitats municipalistes, i més d’una vintena d’agents educatius i socials.

D’entre les novetats que presenta aquest nou decret destaquem, en termes generals, certs canvis en els criteris i barem de puntuació, que s'aplicaran a partir de la preinscripció 22-23, i el paper molt reforçat de les administracions locals en el conjunt d’aquest procés que permetrà que l’administració local prengui un paper més actiu i determinant a l’hora de vetllar per l’escolarització equilibrada. D’aquesta manera el municipi que aposti per aquesta política educativa tindrà més facilitats i eines a l’abast per fer-ho.

A efectes pràctics, algunes de les eines que facilitaran el desplegament de polítiques de lluita contra la segregació escolar són principalment:

Es crearan taules locals de planificació educativa, que determinaran la forma i l’abast de l’oferta educativa (distribució de places, zonificació, etc.) El decret estableix que els municipis que actualment tenen constituïdes taules mixtes de planificació, com és el cas de Banyoles, hauran de transformar-les en taules locals de planificació. Amb el nou decret, aquests instruments de planificació prenen una forma més institucionalitzada i no dependran tant de les voluntats.

Dins d’aquestes taules, es proposa la creació d’unitats de detecció d’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). També a Banyoles ja disposem d’aquesta forma de funcionament, mitjançant una estreta col·laboració entre l’Oficina Municipal d’Escolarització i l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic que realitzen cada any l’estudi previ de necessitats, en el marc del Pla d’Escolarització Extensiva.

Aquestes taules també tractaran l’aplicació de mesures específiques que el decret no obliga però que contempla, com és el tancament de grups, la reducció del nombre màxim d’alumnat per grup en alguns centres, o les limitacions de places d’alumnat amb necessitats educatives a cada grup del territori.

S’allarga el període de vigència de la reserva de places per alumnat amb necessitats educatives específiques fins a l’inici del curs escolar, com la llista d’espera.

Des del Servei d’Educació de Banyoles celebrem l’aprovació d’aquest nou decret ja que és un gran pas endavant en la lluita contra la segregació escolar a Catalunya, especialment per aquells territoris on és més urgent millorar l’equilibri escolar, i un reforç vers la corresponsabilitat entre administracions.

En el cas de Banyoles apliquem moltes d’aquestes mesures clau gràcies a l’impuls del Pla d’Escolarització Extensiva. Aquest nou decret permetrà reforçar-ne algunes, contemplar-ne de noves i concretar millor aquesta corresponsabilitat entre administracions.

Aquest decret és una bona eina per lluitar contra la segregació escolar, però no ens podem aturar aquí. Calen altres eines per resoldre i afrontar la segregació i en l’àmbit territorial cal incidir en la segregació residencial, un factor que pot condicionar d’una forma molt important les dinàmiques de la ciutat. Tot i que l’informe del Síndic ja esmentava que la segregació residencial no és un indicador clau que provoqui segregació escolar, sí que cal tenir molt present que si un territori vol anar més enllà en el seu treball per l’equilibri i la igualtat d’oportunitats, convé que desplegui també unes bones polítiques urbanístiques, en la línia de la prevenció de la segregació residencial i per contribuir a la millora de la cohesió social.


El Punt de Salut Jove és un servei gratuït i confidencial adreçat a persones joves fins a 26 anys de la comarca que té la funció d’ajudar-les a resoldre dubtes i inquietuds sobre salut emocional, sexual, física i social. El Punt Jove de Salut entén el concepte de salut com un benestar integral. És un espai segur on les persones joves poden parlar lliurement de tot allò que les preocupa o les inquieta. La finalitat última d’aquest servei, doncs, no és altra que dotar les persones joves d’eines i recursos per a poder gestionar, sobretot, la seva salut emocional i sexual.

Com a tècnica referent del Punt de Salut Jove m’ocupo d’acompanyar, donar suport, fer seguiment i assessorar les persones joves sobre la seva salut, especialment en la vessant emocional i sexoafectiva.

En aquests gairebé dos anys de funcionament, les consultes que majoritàriament ens adrecen els joves són aquestes:

  • Orientació sexual. Arriben joves al servei expressant certa pressió social per saber amb quina orientació sexual s’identifiquen. Viuen com una necessitat social decidir en tot moment què els agrada, i aquest fet, precisament, condiciona la seva llibertat de decisió.
  • Identitat sexual. En aquest cas, la gran problemàtica que preocupa als joves és la desinformació i s’adrecen al Punt de Salut amb preguntes lligades aquesta temàtica. Els joves tenen molta por a les reaccions dels progenitors en el moment de visualitzar la seva identitat, quan no es correspon amb el sexe amb què han nascut.  
  • La mirada heteronormativa. Els propis joves valoren que el fet de treballar l’educació sexual des dels centres educatius des d’una mirada heteronormativa dificulta la seva cerca de referents, ja que al no identificar-se se senten exclosos. 
  • Violències sexuals. Durant últim any, el servei del Punt de Salut Jove ha detectat un augment de consultes i intervencions tant en format individual com comunitari en violències sexuals i relacions sexoafectives tòxiques, algunes detectables i visibles pel jove o la jove en qüestió i d’altres no. Des del servei treballem per dotar d’eines d’identificació d’aquestes violències, per fer-les conscients i donar respostes a petits canvis diaris.
  • Autoestima i autoconcepte. Molt lligat a les violències sexuals, l’autoestima i autoconcepte són aspectes a treballar diàriament amb els joves que assisteixen al servei. En el cas de les noies el percentatge d’aquest tipus de situacions augmenta considerablement, tenint en compte que vivim en un sistema patriarcal i estructural de desigualtat vers les dones.  

La voluntat del servei és implicar tots els agents relacionats amb la persona jove (centres educatius/formatius, institucions, entitats, progenitors, etc.) en un treball en xarxa per tal de complementar esforços i intentar millorar la situació personal del/la jove. L’enfocament primordial del servei és conèixer i tractar l’educació sexual d’una forma oberta i adequada. Aquestes són passes que el territori va fent per anar avançant en l’objectiu comú de millorar la salut dels joves.

Aquells i aquelles joves que necessitin aquest suport es poden posar en contacte amb el servei via telefònica i demanar cita prèvia. A partir d’aquest contacte iniciem un seguiment personalitzat i individual i oferim estratègies emocionals pel seu benestar integral. 

  • Persona referent del servei: Sílvia
  • Contacte: 686 951 374

Sílvia Porras és la tècnica referent del Punt de Salut Jove


Tema: “Emmanuelle Charpentier i Jennifer Doudna, Nobel de química 2020

Conferenciant: Josep Lluís Diez Baldero, Astrobanyoles.

Dia: Dissabte 27 de febrer de 2021

Activitat en línia. Més informació al web d'Astrobanyoles.

Organitza: Astrobanyoles i Ateneu Obert de la Dona.

Aproximació a la trajectòria personal i professional de les dues bioquímiques que van desenvolupar el mètode CRISPR d'edició del genoma, que es detallarà. El mètode està revolucionant el tractament de malalties, la millora d'espècies animals i vegetals o el control d’insectes transmissors de malalties.


L’Eduquem en Família d’aquest curs es va iniciar el passat mes de setembre i segueix ben viu i amb moltes ganes d’oferir més trobades on poder aprendre i compartir junts!

Des de l’organització, quan pensem i dissenyem el programa que es durà a terme, posem sobre la taula molts temes interessants que sorgeixen de les AMPA, propostes dels assistents a les xerrades, inquietuds personals... Tots ens interpel·len d’alguna manera i pensem que ens poden acompanyar en el nostre dia a dia com a pares, mares, educadores, educadors... Enguany, però, vam tenir clar que havíem de decantar-nos, de nou, per la sexualitat. Aquest tema és apassionant i ens captiva, però, alhora, ens genera un cert neguit i, per això, vam pensar que seria bo tornar a buscar uns espais on poder reflexionar i parlar plegats.

Teníem ganes d’oferir una proposta engrescadora, complerta i al màxim d’ajustada als nostres interessos i preocupacions. Vam decidir donar-la a conèixer d’una manera diferent, plantejar dues sessions i crear un procés participatiu que pogués arribar al màxim de gent. Vam recórrer a dues grans expertes en el tema: l’Elena Crespi i l’Anna Sàlvia. Per altra banda, vam elaborar i difondre un formulari en el qual hi havia unes opcions a escollir amb diferents plantejaments. Aquí, tots i totes hi podíem dir la nostra i fer saber cap a on volíem conduir les sessions sobre sexualitat. Cal dir que hi ha hagut una gran participació i s’han recollit moltes propostes interessants! Hem fet un recull de totes les vostres aportacions, que serviran de guia a les ponents per tal de poder oferir un contingut al màxim d’ajustat a les nostres demandes. De ben segur que això farà que les xerrades que ens oferiran l’Anna i l’Elena siguin plenament enriquidores per a tothom! Des de l’Eduquem, volem agrair la vostra col·laboració!

Aprofitem l’avinentesa, també, per fer un altre reconeixement a la il·lustradora Andrea Zayas. De ben segur que no us va deixar indiferent la imatge que acompanyava el formulari. La recordeu? Ens convidava a “parlar de sexe” d’una manera ben simpàtica. Moltes gràcies, Andrea, per acompanyar-nos, també, amb les teves imatges!

Us animem a participar en les properes xerrades i a seguir recollint i compartint reflexions, preocupacions, idees, estratègies...!

Anna Bagó és membre del grup de treball de l'Eduquem en família

 

Trobareu la informació ampliada a l'espai Eduquem en família


Parlem de sexe? A partir d’aquesta pregunta, el grup Eduquem en família us estem demanant les vostres opinions i experiències per tal que ens ajudeu a preparar les dues properes xerrades, que tractaran sobre la sexualitat.

El formulari us planteja unes situacions concretes i us ofereix un espai obert on podeu ampliar aquestes situacions o plantejar-ne d’altres amb les quals us trobeu en el vostre entorn familiar, d’una manera completament anònima.

          

Us fem un resum de les respostes rebudes a les situacions plantejades, que fins al dia d’avui han estat 215, així com dels interrogants que heu anat plantejant.

A casa em costa parlar de la masturbació, exploració, plaer... Com puc fer-ho? (58 respostes,  66,5%).  Els interrogants exposats amb relació a aquest tema són sobre com abordar la masturbació a l’etapa infantil.

 

No sé quan, com i què he de parlar a casa sobre la menstruació i l’ejaculació. (48 respostes, 56,8%)

Com puc parlar de sexe quan la meva filla es tapa les orelles? (42 respostes, 48,1%)

Els interrogants plantejats sobre com, quan, parlar de sexe són molts i diversos. Com fer-ho d’una manera natural, oberta; com fer-ho quan els fills no en volen parlar; a quina edat és convenient començar a parlar-ne; com educar en una sexualitat positiva i sense caure en estereotips; com afrontar la incomoditat de parlar de sexe,  tant el dels fills com el de la parella.

Amb relació als adolescents i la sexualitat, els interrogants que es plantegen són principalment anticonceptius i embaràs no desitjat, abús, malalties de transmissió sexual i també com abordar la sexualitat amb un adolescent amb discapacitat.

He trobat un dels meus fills mirant porno. I ara, què faig? (37 respostes, 35,7%). Les respostes sobre aquesta situació es plantegen en el sentit de com revertir el missatge equívoc que transmet la pornografia, la visió que dona del sexe en clau de submissió i violència.

Si parlem de sexe a casa em preocupa que em preguntin sobre les meves experiències. (22 respostes, 23,8%)

Un dels meus fills m’ha dit que no se sent a gust amb la seva identitat (19 respostes, 19,5%)

Em sembla que una de les meves filles se sent confusa amb la seva orientació sexual i no sé què fer. (16 respostes, 19,5%)

Amb relació a la identitat i orientació sexuals, es plantegen interrogants sobre com enfocar l’homosexualitat i com tractar les diferents identitats sexuals (hetero, homo, trans, etc.)

Des del grup de l’Eduquem volem agrair la bona resposta i participació que estem rebent i us animem a continuar participant.


Com cada any per aquestes dates, la Direcció General de Política Lingüística obre el període d'inscripcions per presentar-se per lliure als exàmens dels diversos nivells de català, des de l’A2 fins al C2. Enguany el termini és de l’1 al 17 de febrer.

La inscripció es pot fer per Internet, mitjançant el portal Tràmits gencat o presencialment, exclusivament a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la Generalitat a Girona (plaça de Pompeu Fabra, 1), amb cita prèvia (enguany no es faran inscripcions presencials als Serveis Territorials de Cultura).

Com a novetat, no s’aplica cap bonificació automàtica a les inscripcions realitzades a través d’Internet (la taxa és la mateixa sigui quina sigui la via d’inscripció).

Per a més informació, podeu consultar la pàgina web, en la qual hi ha, entre altres informacions, models de la prova. També podeu escriure a la Delegació Territorial de la Direcció General de Política Lingüística a Girona (dgplgirona.cultura@gencat.cat) o contactar amb el Servei Comarcal de Català (Tel.: 972 57 35 50 – a/e: plaestany@cpnl.cat).


Dia: Dissabte 13 de febrer de 2021

Lloc: Activitat en línia

Es podrà seguir la conferència en streaming al web d’Astrobanyoles

Hora: a les 7 de la tarda

Tema: “Tècniques de reproducció assistida. Avui i demà”

Convidat: Nuno Costa-Borges, biotecnòleg

Pàgina 3 de 171Primera   Anterior   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

PREINSCRIPCIÓ 2021-2022

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2020-2021Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega