Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Vídeo de la xerrada que el pedagog Francesco Tonucci va fer el passat 20 d’abril a La Vall d’en Bas, organitzada per la càtedra de renovació pedagògica UdG – Can Trona.


Degut a problemes en el sistema d'administració electrònica, que han provocat dificultats per a presentar la sol·licitud a través de la seu electrònica de l'Ajuntament de Banyoles, s'amplia el termini de presentació de sol·licituds fins el dimecres 12 de maig.

Aquest fet condiciona les dates establertes en el calendari de preinscripció, que també s'ha hagut de modificar. Podeu consultar les noves dates a l'espai d'escolarització a La Balca d'aquest blog.

 


Inicis

El mes de març de l’any 2004, l’Ajuntament de Banyoles signa un conveni de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya per a la implantació d’un pla pilot d’intervenció en matèria de llengua, interculturalitat i cohesió social, en el qual s’implica també la ciutat de Porqueres: neix el Pla Educatiu d’Entorn Banyoles-Porqueres-PEEBP.

El desplegament del PEEBP es concreta, en els seus inicis, en diverses accions: complementa el Pla d’Escolarització Extensiva, que s’inicia el 1998; posa en funcionament tallers de suport a l’estudi, tallers per a mares i ajuts per a material escolar; i projecta noves accions a desenvolupar, que es concreten en casals lingüístics i tallers intensius de llengua, a proposta del Departament d’Educació, el Servei d’intervenció educativa-SIE, a proposta d’entitats, i altres projectes proposats en el marc de la Comissió Local Representativa com la Unitat d’Escolarització Compartida-UEC (que es posa en funcionament l’any 2006), projectes d’esports i salut i un projecte de dinamitzadors de barris.

Consolidació

A partir d’aquí, el PEEBP es consolida com un projecte de ciutat, amb una estructura organitzativa estable, a l’hora que va creixent en línies d’actuació. El curs 2008-2009 ja es treballa a partir de 8 blocs d’actuació: sensibilització i formació, optimització de l’escolarització, acollida a les famílies, activitats complementàries i de vacances incentivació escolar, resposta a les demandes socials, acompanyament acadèmic i professional i espais de trobada i convivència. Aquests blocs es desenvolupen amb diverses accions com el Projecte Rossinyol, el Pla Català d’Esport a l’escola, casals lingüístics, tallers d’estudi assistit, tallers de llengua catalana per a mares a totes les escoles, serveis socioeducatius als barris, servei d’integració escolar, patis oberts, tallers de lectura i xarxa de biblioteques, tallers de monitors i xerrades i formació per a pares, mares, alumnes i professorat, entre moltes altres.

Tot i els bons resultats i la bona valoració del pla d’entorn per part de la comunitat educativa i de les administracions públiques que el gestionen, a partir del curs 2010-2011 el PEEBP va perdent recursos i finançament per part de les administracions, la qual cosa va en detriment de la seva capacitat de gestió. El compromís i la voluntat de l’Ajuntament de Banyoles és continuar desenvolupant el PEEBP al territori, però la manca de recursos econòmics comporta una reducció dràstica de les accions a realitzar així com la pèrdua del personal tècnic que coordina el pla.

 

Un nou impuls: els Plans educatius d’entorn 0-20

L’any 2020 el Departament d’Educació posa en marxa el que anomena Pla de Millora d’Oportunitats Educatives, entre les mesures adoptades per pal·liar els efectes desfavorables de la Covid-19. A través d’aquest pla el Departament d’Educació aprova i aplica diverses mesures adreçades a la totalitat dels centres educatius i a la totalitat de l’alumnat, reforçant els plans educatius d’Entorn.

El Departament d’Educació, doncs, aposta per donar un nou impuls als plans d’entorn, amb l’objectiu d’iniciar (en aquells municipis que no han tingut pla d’entorn), potenciar i continuar les actuacions que els municipis han estat mantenint amb recursos propis. Els Plans educatius d’entorn s’han consolidat com un instrument de transformació cultural, s’han anat reajustant als nous reptes i als canvis en el context social. En aquest moment, el Departament constata la necessitat d’avançar cap a un nou model educatiu i aprofundir en alguns dels conceptes bàsics a partir dels quals es van iniciar els plans d’entorn. Posa la força en la corresponsabilització educativa, en l’objectiu d’atendre infants i joves en la franja de 0 a 20 anys i en la importància del territori i de la xarxa. I obre de nou la via del finançament.

En el marc d’aquest impuls, des del Pla Educatiu d’Entorn Banyoles-Porqueres engeguem noves mesures d’actuació, que es concretaran en la posada en marxa d’un pla pilot experimental en forma d’aula d’estudi a les escoles; la contractació d’una persona amb funcions tècniques i de dinamització del pla; i mesures per afavorir l’accés a activitats d’educació no formal, que anirem desplegant al llarg de l’estiu i el proper curs.

A part d’aquestes noves mesures, el PEEBP continua amb les accions que des del principi s’han portat a terme i s’han pogut anar mantenint al llarg d’aquests anys, i centra el focus d’atenció en el desenvolupament integral dels infants i joves més enllà de l’escolarització i al llarg de tota la vida.

Més informació:

Els Plans educatius d’entorn (Xarxa XTEC, Generalitat de Catalunya)

Els Plans educatius d’entorn 0-20 (Ivàlua, Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques)


Les escoles del Pla educatiu d’entorn ofereixen una Aula d’Estudi als infants i les famílies. L’Aula d’Estudi té la finalitat d’oferir als infants de l’escola un espai amb ambient d’estudi on podran fer les tasques escolars, estudiar, consultar dubtes, tindran llibres a l’abast i recursos per a millorar les seves habilitats d’estudi.

Els infants hi trobaran un ambient tranquil de treball i una persona que els acollirà i procurarà que cadascú desenvolupi allò que més li convé: organitzar l’agenda, fer deures o tasques escolars, repassar conceptes, conèixer tècniques d’estudi, aprendre a fer resums, llegir, millorar la comprensió lectora, etc.

Es tracta d’un servei gratuït, obert, on tots els nens i les nenes estan convidats a participar i a treure’n el màxim profit, que cada escola adreça a uns determinats cursos.

Aula d'estudi de la Biblioteca de Banyoles. Font: https://www.plaestanyjove.cat/


Les ones gravitacionals: les noves missatgeres de l’Univers
A càrrec de la Dra. Alícia Sintes, Universitat de les Illes Balears.

L'astrofísica està vivint una època revolucionària: noves tècniques, instruments i teories estan proporcionant per primera vegada respostes coherents a les grans qüestions que la humanitat persegueix des de fa segles. Les ones gravitacionals, ondulacions en el teixit de l'espai-temps, són ara les noves missatgers que ens permetran obrir una nova finestra al cosmos que podrien revolucionar la compressió de l'Univers en què vivim.

Les primeres deteccions d'aquestes ones procedents de fusions de forats negres captades per LIGO el 2015 confirmaven una important predicció de la teoria de la relativitat general d'Albert Einstein de 1915. Dos anys més tard, l'observació simultània d'ones gravitacionals i radiació electromagnètica procedent de la fusió de dues estrelles de neutrons va marcar una altra fita científica.

En aquesta xerrada explicarem què són les ones gravitacionals, com es detecten, quina informació nova ens porten, i quin ha estat el paper que ha jugat el Grup de Física Gravitacional de la Universitat de les Illes Balears en les deteccions d'ones gravitacionals anunciades a dia d'avui.

Dra. Sintes Olives

Professora Titular d'Universitat en l'àrea de Física Teòrica a la Universitat de les Illes Balears (UIB). És a més, membre de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, Secretària de l'Institut d'Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (IAC3) de la UIB, editora de la revista científica Astroparticle Physics i membre de l'Institut Menorquí d'Estudis.

La Dra. Sintes és la investigadora principal de la col·laboració científica LIGO a la UIB, membre de consell de LIGO des de 2002 i del comitè executiu de GEO. La seva recerca se centra en l'astronomia d'ones gravitacionals.

Doctora en Física per la UIB, ha estat investigadora a l'Institut Max Planck de Física Gravitacional a Alemanya i assessora científica de l'Agència Espacial Europea.

Recentment ha estat guardonada amb el Premi Ramon Llull 2017 de el Govern de les Illes Balears i el Jaume II de Consell de Mallorca, entre altres premis, per la seva participació en el descobriment de les ones gravitacionals.

Dia: Dissabte 8 de maig de 2021
Lloc: Teatre Municipal de Banyoles
Hora: 19:00h
Degut a les normes COVID-19 l’aforament serà limitat. L’entrada és gratuïta i s’ha de treure a cultura.banyoles.cat 


Es podrà seguir la conferència en directe des del web d’Astrobanyoles

 

 


És una evidència científica que el desenvolupament de les persones en la seva primera etapa vital és molt important pel desplegament de les seves capacitats al llarg de la vida, com demostra la neurociència. També és una evidència científica que aquest fet pren encara més rellevància quan parlem d’infants que viuen en situacions de vulnerabilitat.

Per tant, des de l’administració local és un objectiu el de fomentar polítiques educatives que sensibilitzin i incentivin les famílies a participar de l’educació que ofereix l’escola bressol: crear i mantenir places d’escola bressol, apostar per un model de qualitat, fer-ne difusió i sensibilitzar les famílies dels beneficis de l’educació en aquesta etapa, entre altres.

Alhora ha de ser un objectiu de l’administració local el fet de promoure la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’escola bressol, impulsant polítiques sobre les quotes, ja que és la principal barrera que impedeix que una part de la població pugui gaudir dels beneficis d’aquesta educació. Una política educativa d’aquestes característiques, a més d’afavorir la igualtat d’oportunitats, és una clara inversió per avançar vers una determinada societat, més capaç, més competent, més cohesionada i econòmicament més eficaç.

Escola Bressol Municipal La Balca. Banyoles

Experts com Xavier Martínez Celorrio, sociòleg expert en polítiques de cohesió social i de capital humà, afirmen que l’escola bressol és especialment important “perquè equilibra les habilitats d’aprenentatge i les oportunitats dels infants que provenen de llars en ambients desafavorits, que no tenen accés al capital cultural suficient com per a estimular-los cognitiva, lingüística i expressivament”. Aquests beneficis que n’obtenen els infants que es troben en situació de major vulnerabilitat és de cabdal importància per a la cohesió de la societat, i alhora representarà un benefici per la societat amb forma de menor despesa en atur i altres formes de compensació de fragilitats i desigualtats.

James J. Heckman, Premi Nobel d’Economia l’any 2000, és especialista en economia de la salut, l’educació i la família i en els seus estudis més recents posa de manifest el paper econòmic pel conjunt de la societat d’una bona educació durant les etapes inicials de l’educació infantil. Afirma que la inversió pública en una educació de qualitat en la primera infància és la que té més capacitat redistributiva, amb un retorn social d’entre un 7% i un 10%. Aquesta inversió inicial promou una eficàcia econòmica i al mateix temps redueix la desigualtat.

El llibre Too many children left behind (2018), en un estudi exhaustiu dels patrons de desigualtat de quatre països, demostra clarament que l’impuls de polítiques socials i educatives poden ajudar a igualar les oportunitats dels infants i joves i, per tant, contribuir a dibuixar una societat menys desigual amb tot el que això representa per la convivència i el desenvolupament de la comunitat. Assegura que el 60% de les diferències cognitives dels joves de 18 anys ja hi són presents quan tenien 5 anys i les desigualtats viscudes en aquests primers anys de vida han estat determinants pel seu desenvolupament futur.

Escola Bressol Municipal La Balca. Banyoles.

 

La importància de les polítiques locals en el primer cicle de l’educació infantil

En aquest mateix sentit es manifesta el Síndic de Greuges en el seu últim informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar:

“l’escolarització primerenca redueix les diferències de partida entre infants, proporciona les eines i els aprenentatges per a un major èxit educatiu (major estímul cognitiu, coneixement de la llengua, adquisició d’habilitats i rutines, etc.) i, consegüentment, incrementa les oportunitats educatives, especialment de l’alumnat d’entorns familiars més vulnerables” (2021:64).

Segons l’informe, l’escola bressol és el principal (o únic) instrument de què disposa la política municipal per a respondre a “una multiplicitat de necessitats durant la primera infància” (2021:65), i a partir de l’estudi de necessitats fa una sèrie de propostes d’actuació clau que es concreten en:

  • Incrementar la participació dels infants socialment desfavorits, principalment amb augment d’oferta pública, però també amb un millor aprofitament i accessibilitat de l’oferta existent.
  • Prioritzar l’accés dels infants socialment desfavorits, establint criteris de priorització de renda i amb la reserva de places.
  • Suprimir barreres d’accés mitjançant un pla de beques o un sistema de tarifació social.
  • Establir un pla de comunicació que permeti a les famílies tenir coneixement dels beneficis de l’escolarització primerenca, així com el funcionament intern i els objectius educatius.

 

Així, doncs, en conclusió, és d’allò més important i urgent invertir en l’etapa 0-3 anys com a família i com a administració, tant des de la perspectiva de millora en el desenvolupament de la persona al llarg de la vida i de la societat en el seu conjunt, com des de la perspectiva econòmica.

Servei d’Educació
Ajuntament de Banyoles

Enllaços i bibliografia.

https://diarieducacio.cat/educaciolocal/2021/02/14/xavier-martinez-celorrio-leducacio-infantil-es-el-major-actor-igualador-que-tenim/

https://www.diba.cat/documents/94105123/345092107/IC-Inversio03.pdf/b27dc790-2854-a674-a86d-0313c42a820b?t=1614942284904

https://www.uab.cat/web?cid=1096481466568&pagename=UABDivulga%2FPage%2FTemplatePageDetallArticleInvestigar&param1=1302242497716

http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/interview_with_professor_james_heckman_noted_scholar_and_no/

Síndic de Greuges. Informe sobre la igualtat d’oportunitats a l’educació infantil (0-3 anys), Barcelona, juliol 2015
http://www.sindic.cat/site/unitFiles/3904/Informe%20escolaritzacio%200_3%20anys_OK.pdf

Síndic de Greuges. El paper dels ajuntament en la lluita contra la segregació escolar, Barcelona, març 2021
https://www.sindic.cat/site/unitFiles/7675/El%20paper%20escoles%20i%20segregacio%20escolar_2021_cat_ok.pdf

Diversos autors. Fundació Bofill. Dossiers.
https://fundaciobofill.cat/noves-politiques-de-petita-infancia-0


La Fundació Granés i la Societat Catalana de Psiquiatria i Salut Mental organitzen la 1ª Jornada sobre Salut Mental i Discapacitat Intel·lectual, que es durà a terme el 14 de maig, de 2/4 de 9 del matí a 2 del migdia. L’organització comptarà amb la participació dels professionals de la Xarxa Especialitzada en Salut Mental per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual (SESMI / UHEDI.)

Per participar cal inscripció prèvia, que es pot fer des de la pàgina web de Granés Fundació, on també podreu consultar el programa, ponents i horaris, i més informació sobre el contingut de la jornada.


“L’adolescència és un moment de creixement físic, cognitiu i emocional sense precedents. És un període d’aprenentatge, de sentiments i desenvolupament intensos, de recerca de la novetat i amb una essència profundament creativa.

En aquesta etapa de la vida es produeixen canvis substancials en les funcions i estructures cerebrals que ens expliquen molts dels seus comportaments i que seran altament importants per a un desenvolupament de la identitat i autonomia personal. Hàbits saludables, entorn familiar, escolar i comunitari favorables seran claus en la promoció d’una salut mental acomodada.

Segons una enquesta realitzada a FAROS Sant Joan de Déu Barcelona, previ a l’eclosió de la pandèmia del Coronavirus-SARS-CoV-2, la salut mental dels fills resulta ser una de les preocupacions principals dels pares.”

Font: 
Faros Sant Joan de Déu

L’informe Una mirada a la salut mental dels adolescents. Claus per a comprendre’ls i acompanyar-los, que presenta Faros el proper dijous 6 de maig de 2/4 de 7 a 8 del vespre, pretén acompanyar les mares i els pares i també educadors en la comprensió del comportament de l’adolescent, especialment ajudar-los a conèixer com:

  • promoure el benestar dels adolescents,
  • identificar signes d’alerta davant un possible problema o trastorn mental,
  • comprendre i promoure la salut mental dels adolescents.

La sessió és en línia i es pot formalitzar la inscripció des d’aquest enllaç.


El projecte Empowering for inclusion (E4I) ha estat seleccionat per la Comissió Europea com un dels projectes beneficiaris de la convocatòria Rights, Equality and Citizenship. La iniciativa té per objectiu treballar amb el col·lectiu juvenil per eradicar el racisme, la xenofòbia i altres formes de discriminació i, en particular, la islamofòbia i l’antigitanisme.

El projecte E4I tindrà una durada de dos anys en el seu conjunt, 2021 i 2022, i s’articula en el marc dels equipaments cívics competència del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya. Hi col·laboren com a socis de gestió diverses fundacions i associacions relacionades amb la transformació social i la lluita contra el racisme i la discriminació.

L’objectiu principal del projecte és evitar les situacions de discriminació i fomentar la cohesió social a través de la dinamització dels joves com a elements actius del canvi social i la interconnexió entre diferents agents i col·lectius de la comunitat. La metodologia gira al voltant de tres eixos d’intervenció: protagonisme transformador, enfocament comunitari i aprenentatge constructiu. Consta de tres agents motors que són clau i imprescindibles per al bon desenvolupament del projecte: l’equip territorial, l’institut d’intervenció i el jovent.

Per a formar els equips territorials es contractaran professionals amb la funció de  tècnics en formació comunitària juvenil, que estaran vinculats a un institut i a un equipament cívic. Al municipi de Banyoles, els instituts de secundària que participen en el projecte són l’institut Josep Brugulat (com a agent d’intervenció) i l’institut Pla de l’Estany (com a agent de control). Les persones contractades com a tècniques acompanyaran els joves participants en la detecció dels problemes del seu entorn i en el disseny i la implementació d’accions per generar canvis. D’aquesta manera, es pretén enfortir el sentiment de pertinença a la comunitat i alhora apoderar el jovent com a agent protagonista en la lluita contra la discriminació i com a motor de canvis socials profunds.


Del 5 al 10 de maig s’obre el període de presentació de sol·licituds de preinscripció per La Balca pel curs vinent, 2021-2022. Poden presentar sol·licitud els infants nascuts l’any 2019 i l’any 2020.

La tramitació serà telemàtica i s’ha de fer a través de la seu electrònica de l’Ajuntament de Banyoles, mitjançant l’imprès de sol·licitud normalitzat que us podreu descarregar a partir del dia 5.

Podeu consultar el procediment des d’aquesta Guia de presentació de sol·licituds i també trobareu tota la informació relacionada a l’espai d’escolarització a l’escola bressol d’aquest blog.

Pàgina 3 de 175Primera   Anterior   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

PREINSCRIPCIÓ 2021-2022

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2020-2021Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega