Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

El dia 16 de març, el Síndic de Greuges va trametre al Parlament de Catalunya  i als ajuntaments l’informe El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar. Aquest document proposa orientacions pràctiques a les administracions locals per lluitar contra la segregació escolar, d’acord amb les seves competències en matèria d’educació, i fa propostes relacionades amb els sistemes d’informació municipal, pactes locals o la planificació educativa. El Síndic farà el seguiment del desplegament d’aquestes propostes durant l’any 2021.

L’informe promou l’establiment de pactes locals contra la segregació escolar “que defineixin criteris i mesures a desenvolupar per a combatre aquest fenomen al municipi, a partir de la participació i el treball compartit dels agents de la comunitat educativa, i amb el colideratge del Departament d’Educació.”

En el marc de la jornada “La participació dels municipis en la lluita contra la segregació escolar”, organitzada pel Departament d'Educació i el Síndic de Greuges, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya, en la qual també hi vam participar com a Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, es van recollir tot un seguit de propostes per avançar en la lluita contra aquest fenomen. Fruit del debat dels diferents grups de treball sobre pactes locals, sistemes d’informació municipal, relació entre segregació escolar i educació infantil de primer cicle, n’ha sorgit aquest informe.

A la pàgina 42 i 43, entre altres exemples, el document fa referència al Pla d’Escolarització Extensiva de Banyoles com a pla específic “per combatre la segregació, que responen a un estratègia ben definida amb mesures concretes que transcendeixen l’abast d’intervenció de les comissions de garanties d’admissió”.

El Síndic insisteix en el paper clau dels Ajuntaments en l’abordatge d’aquesta situació i proposa orientacions pràctiques a l’hora d’establir sistemes d’informació per tal que corregeixin les desigualtats, en lloc de sistemes neutres o poc efectius des de la perspectiva de la lluita contra la segregació escolar. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podeu llegir l’informe i descarregar-lo des del web del Síndic de Greuges.

Podeu llegir el document marc del Pla d’Escolarització Extensiva (PEE) de Banyoles des d’aquest enllaç al web del Servei d’Educació.

Si us interessa saber més sobre el PEE, podeu llegir l’article “El Pla d’Escolarització Extensiva. El cas de Banyoles” d’Anna Roura i Mireia Martí, publicat a la revista digital Temps d’Educació, editada per la Universitat de Barcelona.

                                                  


Ahir dijous 11 de març es va publicar l’oferta de places per a la preinscripció 2021-2022. Podeu consultar l’oferta de cada centre al seus respectius llocs web i l’oferta de tots els centres educatius de la ciutat a l’apartat de preinscripció del nostre blog.

L’oferta de P3 serà de 8 grups públics a ràtio 22 per grup i una reserva de necessitats educatives de 5 alumnes per grup. Per aquest curs vinent, doncs, es manté l’oferta de grups que ja teníem el curs passat i es baixa la ràtio d’alumnes per grup.

Per a l’ESO, l’oferta serà de 14 grups públics a ràtio 29 per grup, 1 grup concertat a ràtio 30 i una reserva de necessitats educatives de 6 alumnes per grup.

Aquesta oferta és provisional, el procediment estableix que s’ha de publicar l’oferta definitiva abans de la publicació de les llistes d’admesos, el dia 4 de juny.

Amb relació a les ràtios per grup, us enllacem un article que s’ha publicat al Diari de l’Educació, en què explica que la mesura de reduir les ràtios a P3 i mantenir el màxim possible de grups, malgrat la davallada d’alumnat, ha estat una opció generalitzada (concretament, s’ha dut a terme a 700 escoles). Aquesta mesura permet un millor equilibri en l’escolarització i, alhora, evita la segregació escolar.

Podeu accedir a l’article “La meitat dels grups de P3 tindran menys de 25 alumnes el curs 2021/22”


L’entitat Astrobanyoles organitza per aquest dissabte una nova sessió del cicle Tardes de ciència, amb el tema: “30 anys de dinàmica del territori de Catalunya des dels satèl·lits” i a càrrec de Xavier Pons.

 

Dia: Dissabte 13 de març de 2021

Lloc: Telemàticament.

Es podrà seguir la conferència en streaming a la web d’Astrobanyoles

Hora: 19:00h


La setmana vinent comença el període de presentació de sol·licituds per a la preinscripció del curs 2021-2022.

Concretament, el dia 15 és el primer dia per a educació infantil i primària, i el dia 17 per a educació secundària obligatòria.

La presentació de sol·licituds és enguany totalment electrònica. Trobareu tota la informació relacionada amb la preinscripció  a l'apartat d'escolarització d'aquest blog. Per tenir una idea general de com s'ha de fer el procés i la documentació que s'ha d'adjuntar, hem elaborat unes infografies, conjuntament amb els Serveis Educatius del Pla de l'Estany, que esperem que us siguin d'ajuda. Podeu clicar la imatge per decarregar-vos la infografia.

                     


La propera sessió del cicle Dijous culturals tractarà sobre el tema dels efectes que la pandèmia ha tingut en la salut mental. A càrrec de Carme Mariscot, metgessa psiquiatra, la xerrada porta per títol “La salut mental en temps de Covid. Efectes i prevenció.”

La xerrada es farà en format mixt presencial i en línia, el dijous 11 de març, a les 5 de la tarda, a la sala d’actes del Museu Darder. Per a assistir-hi de manera presencial, cal inscripció prèvia al tel. 972574467 o al correu electrònic a comunicaciomuseus@ajbanyoles.org. Les places són limitades.

Per seguir la xerrada en línia, ho podeu fer des del següent enllaç:
https://www.youtube.com/watch?v=4vBld398fKU


“La família té un paper clau en el desenvolupament integral de les persones, no sols pel que fa a conductes, sinó també als criteris i les actituds que porten a la maduresa” Maria Jesús Comellas, doctora en Psicologia i professora emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona, i experta que ha participat en diverses ocasions a l’Eduquem en Família, ho expressa d’aquesta manera en un article publicat al Diari de l’Educació.

Comellas, una gran defensora del paper de les famílies en l’educació considera que “És urgent un enfocament més respectuós quan es parla del paper clau de les famílies en l’educació.” I ens parla del “necessari reconeixement de la legitimitat dels sabers familiar i les raons de les seves accions” ( http://les3coses.debats.cat/ca/expert/maria-jesus-comellas .) 

D’una forma semblant ho expressen Úrsula Oberst, doctora en Psicologia, i Víctor Küppers, llicenciat en Administració, Direcció d’Empreses i Doctor en Humanitats, en les seves intervencions al vídeo del desè aniversari del programa Eduquem en Família, on destaquen la riquesa del projecte precisament pel fet que està pensat des dels propis pares i mares, una conjunció que permet una molt bona compenetració entre l’escola i els pares i també entre ells, perquè quan s’uneixen molts pares i mares amb moltes experiències diverses, l’aprenentatge és molt més ràpid, diu Küppers.

Sovint s’atribueixen a les famílies dubtes o manca de formació i per això es parla de l’impuls d’escoles de famílies per aprendre a fer de pares i mares, quan són sovint els canvis socials els que interfereixen en les praxis de les famílies. D’aquí la importància que les pròpies famílies sentin la necessitat de revisar i adequar les seves accions i estils educatius als canvis que planteja l’escenari social actual.

És en aquest sentit que programes com l’Eduquem en Família, de formació per a famílies liderats per elles mateixes i des de les seves pròpies reflexions i inquietuds, prenen una importància cabdal, fan del tot significatiu aquest procés formatiu i posen en evidència que moltes famílies tenen i volen tenir un bon criteri per tenir cura dels fills i filles i educar-los.

A Banyoles fa onze anys que les famílies impulsen i lideren el programa Eduquem en Família, reflexionen sobre la pròpia pràctica, sobre les necessitats que l’entorn posa damunt la taula en el dia a dia de l’educació dels fills i filles.  Des del Servei d’Educació, a més a més de donar-los suport amb l’organització del programa, els dediquem una especial felicitació per l’interès i el compromís que demostren ver l’educació, un compromís que repercuteix, directament i positiva, en totes les persones que gaudeixen de les activitats de l’Eduquem. Eduquem en Família ha creat una marca, amb moltes famílies seguidores, que any rere any se superen en el seu interès en millorar les seves competències educatives en un món canviant i global.


Com parlar de la sexualitat des de ben petits i com treballar-ho al llarg de l’adolescència? Què hem de parlar sobre la menstruació i l’ejaculació?

                                                                                                                              Il·lustració d'Andrea Zayas

"Preparant-nos per l'adolescència", amb Anna Salvia, és la propera activitat sobre sexualitat que estem preparant des de l'Eduquem, i que es farà el dimarts 23 de març, a les 9 del vespre.

L'activitat serà en línia i en directe i podreu accedir a l’enllaç des de l’espai Eduquem en família d'aquest blog. En aquest espai trobareu més informació sobre l'Anna i la seva trajectòria.

Us hi esperem!

 


Aquesta setmana ha començat l'activitat de La Guia de Recursos Anem a escoltar música, i ho ha fet amb el format Solistes a l'aula. Aquesta activitat s'allargarà durant pràcticament tot el tercer trimestre del curs i es combinarà amb el format de concerts al pati.

Us oferim algunes imatges de les primeres sessions dins l'aula.


L'OME organitza una reunió informativa per a les famílies que heu de presentar sol·licitud de preinscripció per a P3.

La reunió es farà aquest dimecres, 3 de març, a les 8 del vespre, en línia.

L'enllaç per accedir a la reunió és:  https://call.lifesizecloud.com/7997045 i la contrasenya: 03032021

Podeu accedir des del vostre mòbil, un ordinador o una tauleta.

Durant aquesta reunió us informarem de les novetats amb relació a la presentació de sol·licituds i documentació, i també sobre calendari, criteris i barem, entre altres informacions.

Us hi esperem!


Del 15 al 24 de març s'obre el període de preinscripció ordinària per al segon cicle d'educació infantil i educació primària. Per aquest motiu, us convidem a una reunió informativa que oferim des de l'Oficina Municipal d'Escolarització i que es farà el dimecres 3 de març a les 8 del vespre, dirigida a les famílies que heu de presentar preinscripció per a P3. La reunió serà en línia i podreu accedir-hi des d'aquest mateix web.

Les dates de presentació de sol·licitud per a l'ESO són del 17 al 24 de març.

D'altra banda, els centres estan realitzant les jornades de portes obertes. Podeu consultar la informació complerta, dates, horaris, enllaços, a l'apartat Escolarització d'aquest web i també podeu visitar els llocs web de cada un dels centres, on hi trobareu informació detallada sobre els projectes educatius.

El procés de preinscripció serà enguany totalment telemàtic. Per això, el Departament d'Educació ha dissenyat un web on hi ha tota la informació necessària, així com tutorials en vídeo i guies en paper, per tal que pugueu formalitzar la sol·licitud de preinscripció amb èxit. D'altra banda, us informem que des de l'OME us oferirem un punt de suport per ajudar-vos a formalitzar la preinscripció en el cas que ho necessiteu. Ens trobareu els dies 15, 16, 17, 22, 23 i 24 de març, de 9h a 2h a l'Ajuntament de Banyoles. Cal demanar cita prèvia des del web de l'Ajuntament de Banyoles.

Per qualsevol consulta amb relació a la preinscripció, podeu trucar a l'OME 972581848.

Pàgina 2 de 171Primera   Anterior   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

PREINSCRIPCIÓ 2021-2022

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2020-2021Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega