Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

El concurs Joves i Mobilitat és un projecte educatiu dirigit a centres educatius i joves, promocionat pel RACC i el Servei Català de Trànsit, que va néixer el 2007 per ajudar els estudiants d’entre 12 i 18 anys de Catalunya a reflexionar sobre la responsabilitat i els riscos que implica la conducció d’un vehicle.

L’edició del 2022 planteja el repte “Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable”, una temàtica amb la quan ens trobem cada dia sobre el rol dels vianants en el conjunt de la mobilitat actual i que té més incidència en la població jove. El repte es planteja des de: la mobilitat més sostenible, que inclou el transport públic i les opcions privades com la bicicleta o el vehicle elèctric; la mobilitat més saludable com una part d’un estil de vida actiu que té efectes positius per la salut; la mobilitat més segura; els beneficis de caminar i la tipologia de vianants. Podeu consultar més informació sobre el concurs i com participar-hi al web Joves i Mobilitat.

D’altra banda, el Servei Català de Trànsit ha iniciat una campanya informativa sobre els patinets elèctrics. Amb el lema “Saps que si portes un patinet elèctric, condueixes un vehicle?”, la campanya pretén donar eines i formació per a un bon ús del patinet i conèixer la normativa que el regula. El patinet elèctric s’ha consolidat com un mitjà de transport urbà, especialment en els usuaris més joves.


El divendres 26 de novembre es va donar el tret d’inici al Projecte Rossinyol que es realitza des de fa més de 8 anys amb conveni i col·laboració amb la Universitat de Girona, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn Banyoles Porqueres. En aquest projecte hi participen l’Àrea de joventut, els Serveis Educatius del Pla de l’Estany i el Servei Educació de l’Ajuntament de Banyoles.

                     

El projecte Rossinyol agrupa joves universitaris (que fan la figura de mentors) i joves de la comarca nouvinguts (anomenats mentorats) que tenen dificultats amb la llengua i amb el coneixement del territori. La relació de mentoria aporta un benefici mutu ja que les persones que hi participen ofereixen el seu temps per donar suport i encoratjar a d'altres que es troben en una situació de desavantatge, compartint experiències i coneixements durant el període d’un curs escolar. L’objectiu principal és que a través de l’acompanyament dels mentors, els joves mentorats millorin l’ús i coneixement de la llengua catalana i puguin conèixer el territori i activitats que s’hi desenvolupen.

La presentació del projecte es va realitzar a l’Espai Jove Cal Drac i va consistir en una trobada dels mentors i mentorats a través d’una dinàmica per formar les parelles. A continuació es va deixar un espai de coneixença entre mentors/es i mentorats/des i es va tancar la jornada presentant una trobada conjunta que es farà el proper dia 23 de desembre. Enguany el nombre de parelles de mentors i mentorats participants en el projecte s’ha ampliat a 16.


Avui, 2 de desembre, es celebra el Dia internacional de les persones amb discapacitat, tal com estableix l’Organització de les Nacions Unides. El lema per aquest 2021 és “Lideratge i participació de les persones amb discapacitat en la construcció d’un món post covid inclusiu, accessible i sostenible.”

La inclusió de la discapacitat, diu l’ONU, és una condició essencial per al respecte als drets humans i una qüestió clau per complir amb l’objectiu de “no deixar ningú enrere”, tal com s’estableix a l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

La crisi provocada per la pandèmia ha agreujat les desigualtat i ha posat de manifest el grau d’exclusió i la necessitat de vetllar per la inclusió de les persones amb discapacitat, que són uns mil milions de persones a tot el món.

Altres articles sobre el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat (IDPD):

Generalitat de Catalunya. Dia Internacional de les persones amb discapacitat.

Social.cat. Dia Internacional de les persones amb discapacitat.

 


Una nova edició de la Tarda de ciència organitzada per l’Associació Astrobanyoles es farà el dissabte 11 de desembre, a les 7 de la tarda al Museu Darder.

El tema de l’activitat és “Terratrèmols a casa. Com els estudiem i com podem conviure-hi” i anirà a càrrec de Maria Ortuño, de la Universitat de Barcelona.


Amb motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora 2021, previst pel dia 29 de novembre, de 12.30 a 14.30h CET , l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) organitza un acte conjunt  sota el lema “La Ciutat Educadora no deixa ningú enrere”. L'acte comptarà amb una conferència de la Prof. Yayo Herrero, la presentació de 3 bones pràctiques (Rennes, Göteborg i Rosario) seguida d’un diàleg de la Dra. Karina Batthyány amb els seus responsables.

Programa:

Obertura de l’acte

Ponència “La Ciutat Educadora no deixa ningú enrere”, a càrrec de la Prof. Yayo Herrero, antropòloga, educadora social i activista ecofeminista.

Aprenent de la pràctica

  • Participació de la infància de Rennes (França), Sra. Gäelle Rougier, regidora d'educació.

Diferents processos de participació de la infància a la ciutat amb l'objectiu d'incloure la veu en la construcció conjunta de la ciutat.

  • Accessibilitat a Göteborg (Suècia), Sr. Ola Hendar, defensor del poble per a la discapacitat.

La transformació que ha viscut la ciutat per fer-la més accessible a les persones amb diversitat funcional, així com diferents serveis que posa a la vostra disposició.

  • L'Escola d'emprenedories socials de Rosario (Argentina), Sra. Marta Sánchez, Directora de l'Escola, Sotssecretària d'Economia Social

Escola que ofereix capacitació i acompanyament a projectes d'emprenedoria, adreçats a persones en situació de vulnerabilitat.

Diàleg amb la Dra. Karina Batthyány, Sociòloga, Secretària Executiva de CLACSO i Professora de la Facultat de Ciències de Socials de la Universitat de la República (Uruguai).

Tancament institucional.

 

Inscripcions aquí, obertes fins divendres 26 a les 14h CET:

L'esdeveniment comptarà amb traducció simultània i es retransmetrà per Zoom i Youtube.


Enguany, la campanya de la Generalitat de Catalunya de commemoració del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les dones s’emmarca en el lema Ni hòsties ni violències, i han elaborat aquest vídeo:

A Banyoles i a Porqueres s’han celebrat actes, on s’ha llegit el manifest. A Porqueres, l'acte va estar organitzat per la Xarxa Feministra del Pla de l'Estany, que van fer una performance en finalitzar la lectura.


Acte institucional davant de l'Ajuntament de Banyoles.


Acte organitzat per la Xarxa Feminista del Pla de l'Estany davant la Bilblioteca pública de Porqueres.


Podeu consultar les activitats organitzades pel Consell Esportiu del Pla de l’Estany per aquest mes de desembre des d’aquest document i també des d’aquest enllaç.


Al llarg d'aquest curs 2021-2022, més de 330 estudiants de 3r d'ESO dels diferents instituts de la comarca engeguen el projecte de Servei Comunitari. Aquests alumnes s'han dividit en petits grups, cadascun dels quals ha col·laborat amb alguna entitat social del Pla de l'Estany participant en alguna de les iniciatives o activitats que du a terme l'entitat en benefici de la comunitat. El projecte compta amb la participació de més de 30 entitats del territori de diferents àmbits que proposen als i les alumnes diferents propostes de servei comunitari.

El Servei Comunitari és una acció educativa que es realitza durant el segon cicle de l’Educació Secundària Obligatòria amb l’objectiu de fer partícip l’alumnat en accions socials i que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat. Permet a l’alumnat analitzar l’entorn, elaborar propostes de millora i desenvolupar-les des de la pràctica, la implicació i el compromís.

  • Implica aprenentatge, és vivencial.
  • Desenvolupa habilitats.
  • Afavoreix el creixement personal i social de l'alumnat.
  • Afavoreix l'arrelament al territori.
  • Permet descobrir vocacions i recuperar la llavor del voluntariat.
  • Sensibilitza cap a la comunitat.
  • Dóna visibilitat a les entitats de la zona.

Per iniciar el projecte, l’Àrea de Benestar Social – amb la tècnica referent del PDC- i amb col·laboració amb l’Àrea de Joventut del Consell Comarcal i de l’Ajuntament de Banyoles i el Servei Educació de l’Ajuntament de Banyoles han creat un joc de presentació del servei on l’alumnat ha de treballar en equip per resoldre un enigma conjunt i on es posen en pràctica diferents habilitats i estratègies de resolució de problemes.


El curs de Monitor/a d’activitats poliesportives es realitzarà aquest curs en format semipresencial, algunes assignatures es faran de manera presencial, d’altres en format en línia i per finalitzar el treball serà a distància.

La formació es concentra durant les vacances de Nadal i Setmana Santa. L’objectiu principal del curs és facilitar la informació bàsica per a la conducció d’activitats esportives o poliesportives per a infants i joves menors d’edat, a més d’oferir als alumnes conceptes teoricopràctics perquè puguin desenvolupar-se com a monitors.

El curs va destinat a joves i adults a partir de 16 anys que vulguin exercir de monitors d’activitats físiques i esportives.

Més informació:

Full informatiu del curs.

Web del Consell Esportiu del Pla de l’Estany

 


Recentment s’ha publicat el llibre Educar en tiempos difíciles de Joaquim Puntí, que tracta sobre estratègies educatives i adolescència. És un llibre molt pràctic, formulat a base de preguntes i respostes, pensat principalment per a pares, mares i mestres.

Editat per Siglantana, el llibre de Joaquim Puntí pretén aportar solucions als dubtes que sorgeixen durant el trànsit de la infància a l’adolescència.


Imatge extreta de: https://www.siglantana.com/producto/educar-en-tiempos-dificiles/

Pàgina 2 de 182Primera   Anterior   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Tràmits Educació

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega