Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

L’Eduquem en Família d’aquest curs es va iniciar el passat mes de setembre i segueix ben viu i amb moltes ganes d’oferir més trobades on poder aprendre i compartir junts!

Des de l’organització, quan pensem i dissenyem el programa que es durà a terme, posem sobre la taula molts temes interessants que sorgeixen de les AMPA, propostes dels assistents a les xerrades, inquietuds personals... Tots ens interpel·len d’alguna manera i pensem que ens poden acompanyar en el nostre dia a dia com a pares, mares, educadores, educadors... Enguany, però, vam tenir clar que havíem de decantar-nos, de nou, per la sexualitat. Aquest tema és apassionant i ens captiva, però, alhora, ens genera un cert neguit i, per això, vam pensar que seria bo tornar a buscar uns espais on poder reflexionar i parlar plegats.

Teníem ganes d’oferir una proposta engrescadora, complerta i al màxim d’ajustada als nostres interessos i preocupacions. Vam decidir donar-la a conèixer d’una manera diferent, plantejar dues sessions i crear un procés participatiu que pogués arribar al màxim de gent. Vam recórrer a dues grans expertes en el tema: l’Elena Crespi i l’Anna Sàlvia. Per altra banda, vam elaborar i difondre un formulari en el qual hi havia unes opcions a escollir amb diferents plantejaments. Aquí, tots i totes hi podíem dir la nostra i fer saber cap a on volíem conduir les sessions sobre sexualitat. Cal dir que hi ha hagut una gran participació i s’han recollit moltes propostes interessants! Hem fet un recull de totes les vostres aportacions, que serviran de guia a les ponents per tal de poder oferir un contingut al màxim d’ajustat a les nostres demandes. De ben segur que això farà que les xerrades que ens oferiran l’Anna i l’Elena siguin plenament enriquidores per a tothom! Des de l’Eduquem, volem agrair la vostra col·laboració!

Aprofitem l’avinentesa, també, per fer un altre reconeixement a la il·lustradora Andrea Zayas. De ben segur que no us va deixar indiferent la imatge que acompanyava el formulari. La recordeu? Ens convidava a “parlar de sexe” d’una manera ben simpàtica. Moltes gràcies, Andrea, per acompanyar-nos, també, amb les teves imatges!

Us animem a participar en les properes xerrades i a seguir recollint i compartint reflexions, preocupacions, idees, estratègies...!

Anna Bagó és membre del grup de treball de l'Eduquem en família

 

Trobareu la informació ampliada a l'espai Eduquem en família


Parlem de sexe? A partir d’aquesta pregunta, el grup Eduquem en família us estem demanant les vostres opinions i experiències per tal que ens ajudeu a preparar les dues properes xerrades, que tractaran sobre la sexualitat.

El formulari us planteja unes situacions concretes i us ofereix un espai obert on podeu ampliar aquestes situacions o plantejar-ne d’altres amb les quals us trobeu en el vostre entorn familiar, d’una manera completament anònima.

          

Us fem un resum de les respostes rebudes a les situacions plantejades, que fins al dia d’avui han estat 215, així com dels interrogants que heu anat plantejant.

A casa em costa parlar de la masturbació, exploració, plaer... Com puc fer-ho? (58 respostes,  66,5%).  Els interrogants exposats amb relació a aquest tema són sobre com abordar la masturbació a l’etapa infantil.

 

No sé quan, com i què he de parlar a casa sobre la menstruació i l’ejaculació. (48 respostes, 56,8%)

Com puc parlar de sexe quan la meva filla es tapa les orelles? (42 respostes, 48,1%)

Els interrogants plantejats sobre com, quan, parlar de sexe són molts i diversos. Com fer-ho d’una manera natural, oberta; com fer-ho quan els fills no en volen parlar; a quina edat és convenient començar a parlar-ne; com educar en una sexualitat positiva i sense caure en estereotips; com afrontar la incomoditat de parlar de sexe,  tant el dels fills com el de la parella.

Amb relació als adolescents i la sexualitat, els interrogants que es plantegen són principalment anticonceptius i embaràs no desitjat, abús, malalties de transmissió sexual i també com abordar la sexualitat amb un adolescent amb discapacitat.

He trobat un dels meus fills mirant porno. I ara, què faig? (37 respostes, 35,7%). Les respostes sobre aquesta situació es plantegen en el sentit de com revertir el missatge equívoc que transmet la pornografia, la visió que dona del sexe en clau de submissió i violència.

Si parlem de sexe a casa em preocupa que em preguntin sobre les meves experiències. (22 respostes, 23,8%)

Un dels meus fills m’ha dit que no se sent a gust amb la seva identitat (19 respostes, 19,5%)

Em sembla que una de les meves filles se sent confusa amb la seva orientació sexual i no sé què fer. (16 respostes, 19,5%)

Amb relació a la identitat i orientació sexuals, es plantegen interrogants sobre com enfocar l’homosexualitat i com tractar les diferents identitats sexuals (hetero, homo, trans, etc.)

Des del grup de l’Eduquem volem agrair la bona resposta i participació que estem rebent i us animem a continuar participant.


Com cada any per aquestes dates, la Direcció General de Política Lingüística obre el període d'inscripcions per presentar-se per lliure als exàmens dels diversos nivells de català, des de l’A2 fins al C2. Enguany el termini és de l’1 al 17 de febrer.

La inscripció es pot fer per Internet, mitjançant el portal Tràmits gencat o presencialment, exclusivament a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la Generalitat a Girona (plaça de Pompeu Fabra, 1), amb cita prèvia (enguany no es faran inscripcions presencials als Serveis Territorials de Cultura).

Com a novetat, no s’aplica cap bonificació automàtica a les inscripcions realitzades a través d’Internet (la taxa és la mateixa sigui quina sigui la via d’inscripció).

Per a més informació, podeu consultar la pàgina web, en la qual hi ha, entre altres informacions, models de la prova. També podeu escriure a la Delegació Territorial de la Direcció General de Política Lingüística a Girona (dgplgirona.cultura@gencat.cat) o contactar amb el Servei Comarcal de Català (Tel.: 972 57 35 50 – a/e: plaestany@cpnl.cat).


Dia: Dissabte 13 de febrer de 2021

Lloc: Activitat en línia

Es podrà seguir la conferència en streaming al web d’Astrobanyoles

Hora: a les 7 de la tarda

Tema: “Tècniques de reproducció assistida. Avui i demà”

Convidat: Nuno Costa-Borges, biotecnòleg


    El grup Eduquem en Família, format per totes les AMPA de Banyoles i el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, estem preparant la propera activitat.

 

Il·lustració: Andrea Zayas   

Per tal que sigui més interessant i participativa necessitem la teva col·laboració. Clica el següent enllaç per participar:

https://forms.gle/MRxhtBeZoQ8oSAeD6

 

T’animem a participar-hi i t’agraïm que en facis difusió! Gràcies!

 

Organitzat per les AMPA dels centres escolars de Banyoles i el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles


Conèixer l’Ajuntament, la institució de govern de la ciutat, la seva història, el funcionament, els serveis que ofereix i quines persones governen i hi treballen, és un dels recursos que fa temps que el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles ofereix a les escoles.

Compta amb la dinamització dels educadors de l’Escola de Natura i enguany, amb la situació actual, es desenvolupa amb un nou format. Fins l’any passat els nens i nenes que participaven en aquesta activitat venien a l'edifici consistorial. L’activitat s’iniciava amb unes dinàmiques a la Sala de Plens amb la finalitat de conèixer el funcionament bàsic de l’Ajuntament i els seus serveis, continuava amb un recorregut per diverses dependències i finalitzava amb una trobada amb l’alcalde on els nens i nenes li plantejaven un seguit de preguntes preparades a l’escola.

Enguany, l’activitat es desenvolupa dins l’escola i continua oferint el treball d’un contingut educatiu prèviament treballat i consensuat amb les escoles, per tal que els infants descobreixin el funcionament bàsic d’aquesta institució. Atès que els nens i nenes no es poden desplaçar fins l’Ajuntament, l’activitat s’acompanya amb un vídeo i conclou amb una connexió amb línia amb l’Alcalde, amb qui els infants tenen l’oportunitat d’intercanviar inquietuds prèviament treballades.

Aquesta setmana hem portat a terme les primeres sessions amb aquest nou format i han tingut molt bona acollida.

Conèixer l’Ajuntament des de l’escola també és possible!


Continua el cicle Dijous culturals, amb un format en línia, adaptat a les necessitats del moment. 

Propera xerrada:

Els efectes de la Covid sobre la nostra economia

a càrrec d’ Anna Garriga Ripoll , degana de la Facultats de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat de Girona.

dijous 11 de febrer a les 17 h

pel canal youtube dels Museus de Banyoles

Organitza Associació del Casal de Gent Gran de Banyoles , Ajuntament de Banyoles i Museus Banyoles.


Els centres educatius han obert de nou les seves portes aquest 11 de gener. Durant el primer trimestre del curs, des de l’escola bressol a la universitat, han demostrat que poden ésser i són entorns segurs, i de vital importància pels infants i joves, i també una necessitat a nivell de comunitat. Anar a escola és una de les qüestions més apreciades per part de la comunitat i sobretot per part dels mateixos protagonistes. Aquest espai d’aprenentatge, encara que hagi incorporat mesures que limiten la proximitat entre persones, permet la trobada i la socialització presencial, la interlocució directa i present i la creació de vincles.

Aquesta presencialitat ha estat total a l’escola bressol i s’ha mantingut de manera explícita en tota l’etapa obligatòria. Cicles formatius, batxillerat i universitat han reduït l’assistència a les aules i han optat per incorporar la formació en línia a mesura que augmentava l’edat de l’alumnat. Podem dir que tracta d’una mesura preventiva que possiblement s’allargarà durant tot el curs però que esperem que no hagi vingut per quedar-se.

El Manifest conjunt en relació amb l’Obertura dels Centres Educatius, signat per l’Associació de Mestres Rosa Sensat, el col·lectiu Tornem a les escoles, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Fundació Bofill i un nombre important de docents i famílies, reivindica l’educació als centres educatius per garantir la igualtat d’oportunitats, superar l’escletxa digital, gaudir d’un entorn educatiu ric i de qualitat i d’una educació més humana.

També caldria fer atenció a la necessitat de tornar a les aules com a espai de creació de vincles, una funció no s’hauria de considerar fonamental només pels més petits sinó que esdevé de vital importància pels joves, que de forma gradual però constant “van trasplantant el món fora de línia pel món en línia”. D’això ja ens alertava Zygmunt Bauman, en la seva participació l’any 2008 als Debats d’Educació:

“El món en línia aconsegueix que la infinita multiplicació de contactes imaginables siguin plausibles i factibles. I ho fa afeblint els lligams, en un marcada contraposició amb el seu equivalent fora de línia, que, com se sap, s’orienta cap a l’esforç continuat per enfortir els lligams limitant enormement el nombre de contactes però aprofundint-hi.”

El món en línia permet a la “generació electrònica” donar una forma nova a la seva identitat sempre que ho desitgin, crear una xarxa de relacions que pot ésser tan enorme com superficial. Diu Bauman referint-se al món en línia, la nova ubicació on cada vegada passen més temps els joves:

(...) Conceptes com ara “contactes”, “cites”, “trobada”, “comunicació”, “comunitat” o “amistat” (tots referits a relacions interpersonals i a vincles socials) són els que més hi destaquen. Un dels efectes més importants de la nova ubicació dels referents és la percepció dels vincles i dels compromisos socials actuals com a instantànies fugisseres en aquest procés continu de renegociació, en lloc de considerar-se estats constants destinats a perdurar indefinidament.

Per això, les escoles, els instituts i també les universitat són espais que es necessiten oberts perquè són entorns privilegiats on les relacions interpersonals són inevitables. Són llocs de trobada i interacció, oportunitats per a fer més humanes les relacions -entre l’alumnat, entre professorat i alumnat, amb les famílies...- i per dedicar temps suficient per construir vincles profunds.

Consulteu la presentació de Zygmunt Bauman als Debats d’Educació: L’educació en un món de diàspores.

Imatge d'arxiu d'un grup de nens a punt d'entrar a classe. EFE.


En el sentit del què expressem a la notícia anterior, un dels elements bàsics del projecte educatiu de La Balca és la participació i el vincle entre la família i l’escola.

La família és el primer context de socialització dels infants. I quan la família fa el pas i decideix obrir un nou context confiant el seu fill o filla a l’escola bressol és d’una importància cabdal el vincle entre l’escola i la família per exercir la màxima influència positiva en el desenvolupament de l’infant.

A La Balca pensem que l’escola ha de ser oberta, un espai de trobada respectuós on construir junts, família i escola, un entorn adequat, equilibrat i estimulant pels infants. És per això que posem en funcionament diferents eines per aconseguir crear un clima de confiança que permeti crear un vincle sincer i profund entre l’equip educatiu i la família.

Aquest curs hem redissenyat aquestes eines per adequar-les a les circumstàncies que ens ha tocat viure. Això ens ha portat a valorar molt positivament altres maneres de fer i d’apropar-nos a vosaltres les famílies com ara la reunió d’inici de curs i les reunions d’aula en línia que vam proposar a finals del primer trimestre. Amb les vostres aportacions i les reflexions de l’equip educatiu i el Servei d’Educació de l’Ajuntament anem adequant i millorant els canals de comunicació i participació, que considerem més bàsics que mai. Malgrat que enguany, de moment, no és possible la realització d'activitats amb les famílies dins les aules o espais, sí que us anem fent propostes i trobant fórmules perquè pugueu copsar el clima de l’escola i viure el dia a dia del vostre fill o filla a La Balca.

És per això que, una vegada més, amb les mesures adequades, us anirem convidant a construir un vincle profund. Equip educatiu i famílies som un equip.

La Balca - Centre Educatiu Municipal 0-3
Pl. Xesco Boix, s/n
17820 Banyoles
Telèfon 972 57 35 36


Els Casals Cívics són espais públics de participació i convivència oberts a tota la ciutadania, amb la missió principal de vertebrar la comunitat per afavorir la cohesió social, l’equitat, l’arrelament i el sentiment de pertinença al país i promoure la transmissió de valors cívics i comunitaris que permetin la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i les ciutadanes mitjançant un conjunt de serveis i recursos a l’abast de tota la comunitat.

Amb motiu de les restriccions sanitàries, els equipaments cívics han adaptat les activitats presencials per tal de transformar-les en telemàtiques, amb l’objectiu que les persones usuàries puguin continuar participant sense perdre el vincle entre elles.

El Casal Cívic Banyoles us ofereix, per aquest primer trimestre de l’any, una sèrie d’activitats que podeu consultar i descarregar-vos des d’aquest enllaç.

Casal Cívic Banyoles
C. Josep Maria Bohigas, 19
17820 Banyoles
Telèfon 972 57 11 62
Horari: de dilluns a divendres de 9h a 21h i diumenge de 10h a 13’30h i de 16h a 21h.

Pàgina 10 de 177Primera   Anterior   5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  Següent   Última   

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega