Blogs Banyoles

Benvinguts i benvingudes al Blog del Servei d’Educació, un espai per conèixer, debatre i gaudir de les propostes educadores de la ciutat


Els projectes d’atenció a la diversitat, Unitat d’Escolarització Compartida – UEC Banyoles, Projecte Drac de l’Institut Pere Alsius, Projecte POT’s de l’Institut Josep Brugulat i Projecte Som-hi de l’Institut Pla de l’Estany, han celebrat aquest divendres la cloenda del curs en un acte conjunt on el mateix alumnat va valorar la seva experiència d’estada a l’empresa. 

Mitjançant aquests projectes els nois i noies que hi participen troben un espai formatiu més orientat a la recerca de feina, la iniciació al món laboral, un reforç a la seva autoestima i autoconeixement i un estímul per a continuar amb la seva formació. D’alguna manera aquests projectes recuperen la figura de l’aprenent, tot apropant-los unes hores al món laboral.

 


Els projectes singulars són projectes elaborats pels mateixos centres, que es porten a terme a través d’un conveni entre el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Banyoles, el qual a través del Servei d’Educació dóna suport als centres en la recerca i agraïment a les empreses col·laboradores.

És per aquest motiu que volem agrair a totes les empreses que col·laboren en el desenvolupament d’aquests projectes, especialment les d’aquest curs, per la seva implicació i l’esforç per a contribuir a la formació dels joves:

 Londji SL, Derivados del Motor, Motos Camps, Can Manxa, Cooperativa Agrícola, Romans Automoció, Xocolata Torras, Josep Latorre SL, Subministres Ampuriabrava, Hotel L’Ast, Cafeteria Restaurant l’All,  Club Natació Banyoles, Project Cornellà del Terri, Residència Geriàtrica la Llar, Esteve Picart Fàbrega, Al Born de Banyoles, Restaurant la Cassola, Reciners informàtica, Forn de pa Jaume Figueres, Escola Natura de l’Estany, Instal·lacions Robert, Anna M. Barnarda Jordà, Can Xumeia, Stubba, Espa 2025, Fix, Can Xabanet, Club Hípic Banyoles, Escofet, Guich i Busquets, La Solana de Banyoles  i espais municipals com ara La Balca, la Biblioteca Pública, Cal Drac, brigada municipal de l’Ajuntament de Banyoles, Escola Bressol els Trapelles de l’ Ajuntament de Porqueres, i els Serveis Socials i COIET del Consell Comarcal del Pla de l’Estany.

Els diversos conjunts instrumentals i vocals de l’EMMB, oferiran concerts de final de curs en diversos emplaçaments de Banyoles, inclòs el propi Ateneu - CMEM. En total, prop de tres-cents cinquanta alumnes de totes les edats mostraran l’empenta de les noves generacions d’estudiants de música de la comarca. L’entrada és gratuïta.

Divendres 16 de juny

A partir de les 18:30h

Plaça Major de Banyoles

Concert de la Jove Orquestra de Banyoles i la Banyoles Big Band. Presentació d'El primer disc gravat pels alumnes de l'Escola Municipal de Música de Banyoles (2016-2017). 

 

Dilluns 19 de juny

A partir de les 17:30h

Auditori de l’Ateneu de Banyoles

Concert de Sensibilització i Cor Petit.

 

Dimarts 20 de juny

A partir de les 18h

Auditori de l’Ateneu de Banyoles

Concert de Cor Mitjà, Cor Gran i conjunts instrumentals d’Orff.

 

Més informació: http://www.ateneu.banyoles.cat/


El Departament d’Ensenyament ha publicat el Calendari escolar pel curs 17-18  . A partir d’aquest calendari, ahir, al Plenari del Consell Escolar, es van acordar els dies de lliure disposició.


 

Us podeu descarregar el calendari escolar i dies festius del curs 17-18 de Banyoles a l’apartat Documents d’aquest blog.


Durant aquest curs el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles i l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic, amb la col·laboració dels centres educatius, hem elaborat un estudi sobre la població escolar del municipi, amb la finalitat d’objectivar i comprendre millor les necessitats de l’alumnat i donar-la a conèixer. S’han estudiat variables com ara els resultats de les competències bàsiques de 6è, els resultats finals de l’educació secundària obligatòria, variables amb relació a la convivència, dades demogràfiques, matrícula viva i ús de serveis educatius i socials de la població, entre altres.

 Els resultats i conclusions es van compartir ahir a la darrera reunió plenària del Consell Escolar Municipal d’aquest curs, i es van exposar diferents propostes de treball en l’àmbit educatiu, social, emocional i de salut mental.

 Amb aquest estudi han quedat paleses la dificultats d’un sector important de la població per assolir les competències bàsiques al final de les etapes de primària i secundària, així com la identificació de perfils d’alumnat que requereixen de suport especialitzats que els centres no disposen d’una forma estructural ni suficient. Al mateix temps, aquest estudi ha posat en valor la riquesa que ha aportat al territori el desenvolupament d’un treball en xarxa per atendre la diversitat del municipi, entesa amb un sentit molt ampli.

 Una de les eines clau en aquesta gestió ha estat el Pla d’Escolarització Extensiva, que ja ha assolit la majoria d’edat i ha contribuït a evitar la segregació escolar, mantenir l’equilibri social entre els centres, afavorir els aprenentatges i la cohesió social. Malgrat aquest èxit, les dificultats del territori són importants quan els recursos que es necessiten no són estructurals ni suficients. Aquests recursos passen per poder continuar treballant amb unes ratio que permetin gestionar de manera equilibrada una elevada matrícula viva que continua arribant al municipi, Unitats d’Escolarització Compartida i Unitats de Suport a l’Educació Especial suficients per atendre tot l’alumnat que les necessita, entre altres. Pel que fa altes àmbits que no són l’educatiu s’ha sol·licitat també disposar d’un Equip d’Atenció a la Infància i l’Adolescència propi a la comarca, ampliar la disponibilitat d’hores d’atenció del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil, incrementar l’escolarització a l’etapa 0-3 anys i treballar des de l’àmbit de salut emocional, entre altres. Hi ha voluntat de treballar tots aquests temes a nivell de ciutat en diferent àmbits, amb el Departament d’Ensenyament i altres departaments de la Generalitat de Catalunya a fi d’establir acords i propostes de millora.

 El Consell Escolar Municipal de Banyoles també va debatre sobre els resultats de la preinscripció i els dies de lliure disposició.



Uns 200 nens i nenes han passat per les instal·lacions de l’emissora i els professionals han visitat els instituts per oferir una xerrada sobre els mitjans de comunicació local als alumnes d’ESO. Les dues propostes estan incloses a la Guia de Recursos Educatius de l’Ajuntament de Banyoles.

 A més de ser un mitjà d’informació, Ràdio Banyoles té com un dels objectius principals del seu projecte fer la funció “d’escola” de periodisme i potenciar la participació ciutadana. Per aconseguir-ho, fa més de 10 anys que l’emissora participa activament a la Guia de Recursos Educatius que coordina l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament.

Concretament, s’ofereixen tres propostes dins la Guia: les visites escolars a les instal·lacions, les xerrades de professionals de la ràdio als instituts i els convenis de pràctiques. La regidora de Comunicació de l’Ajuntament de Banyoles, Clàudia Massó, ha destacat el paper de Ràdio Banyoles per donar a conèixer la tasca periodística i els mitjans de comunicació local en les diferents etapes educatives.

 La primera de les tres propostes de Ràdio Banyoles a la Guia de Recursos Educatius és l’activitat “Coneguem Ràdio Banyoles”, que permet als alumnes de Cicle Mitjà i Superior de les escoles de Banyoles i comarca visitar les instal·lacions de l’emissora i conèixer el funcionament dels diferents aparells i les tasques que desenvolupen els professionals que hi treballen.

 Aquest curs, uns 200 alumnes de les escoles de Banyoles, però també de Porqueres i Esponellà, a més dels alumnes de l’Escola d’Adults, han passat per Ràdio Banyoles. A més cal incloure col·laboracions paral·leles com el cas de l’escola Can Puig, els alumnes de la qual van participar a la programació especial de Sant Jordi, enregistrant poemes expressament per a l’ocasió.

 La importància dels mitjans de comunicació local als instituts

 Per altra banda, també s’ofereix una segona activitat titulada “Els mitjans de comunicació i Ràdio Banyoles”, en què els professionals de l’emissora han ofert una xerrada als alumnes d’ESO dels tres instituts de la ciutat. En aquest cas, l’activitat se centra en explicar la importància dels mitjans de comunicació local, així com les diferents tasques que es desenvolupen en una emissora de ràdio. Aquest any, més de 300 alumnes de 2n i 3r d’ESO han participat en l’activitat.

 Finalment, Ràdio Banyoles ofereix una tercera proposta titulada “Pràctiques a Ràdio Banyoles”, pensada sobretot per a estudiants de batxillerat i universitaris. L’objectiu és que els futurs periodistes puguin conèixer de primera mà com és el dia a dia en un mitjà de comunicació.

 A més de la Guia de Recursos Educatius, l’emissora potencia la participació ciutadana oferint a particulars i entitats l’oportunitat de fer programes i seccions dins la graella de la ràdio. En aquests moments l’emissora compta amb una cinquantena de col·laboradors regulars i entitats com la Fundació Estany, l’Associació de Dones Marroquines Nur, l’Àrea de Joventut del Consell Comarcal o la Fundació La Xarxa, tenen el seu propi espai a Ràdio Banyoles.



Una de les propostes del projecte TONI serà una realitat, la primera d’aquest curs. Es tracta d’una passarel·la de moda inclusiva i solidària que pretén impulsar una activitat diferent on hi tingui cabuda tothom. La recaptació que aconsegueixin de l’esdeveniment anirà destinada a la Fundació Josep Carreras d’ajuda contra la leucèmia. Està organitzat per alumnes de 4t d’ESO de l'institut Josep Brugulat de Banyoles i pel propi institut banyolí, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Banyoles, associacions banyolines i comerços de la ciutat. 

El projecte Passarel·la serà aquest dissabte 17 juny de 2017 a la Factoria d’Arts Escèniques de Banyoles. Hi haurà dos torns, el primer torn a 2/4 de 5 de la tarda i el segon torn a les 8. L’entrada costarà 3 euros.

Els objectius d’aquest projecte són proposar una activitat inclusiva pels alumnes i els usuaris de les fundacions de Banyoles, crear una activitat de lleure on hi participaran moltes entitats de Banyoles juntament amb l’alumnat de l’institut Josep Brugulat, donar a conèixer la realitat social de Banyoles i el seu comerç, i realitzar una activitat oberta a tothom amb un caire solidari.

 

El projecte TONI d’aquest curs va presentar 18 iniciatives dels instituts de Banyoles per millorar la ciutat. És la quarta edició i està organitzat conjuntament per l’Ajuntament de Banyoles i els instituts de secundària de Banyoles.

Enguany hi han participat 100 alumnes de segon, tercer i quart d’ESO, amb l’objectiu que observin Banyoles, detectin necessitats i proposin solucions. A més, de la passarel·la inclusiva, hi havia 4 propostes per la propera Marató de TV3 a Banyoles, 3 projectes sobre oci, 2 projectes de comunicació entre els joves i entitats, 2 sobre els carrils bici, la convivència amb els grafits, el bus urbà, informació turística, mobilitat nocturna, d’un app d’ajuda als adolescents, i la convivència entre bicicletes i vianants.

Es tracta d’una investigació duta a terme per cardiòlegs de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta i de l’Hospital Sant Joan de Deu, amb la col·laboració dels professionals del CAP Banyoles

Des de l’any 2010 s’han realitzat electrocardiogrames a 1.626 alumnes de 2n d’ESO de tots els instituts de Banyoles

Un estudi de recerca de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona Dr. Josep Trueta (IDIBGI) ha permès detectar de manera precoç alguns tipus de patologia cardíaca en set adolescents del Pla de l’Estany, els quals estan sota control mèdic des del moment en què se’ls van detectar les patologies. La investigació ha estat liderada pel cap de Cardiologia de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta, Ramon Brugada, i pel cap d’Arrítmies de l’Hospital Sant Joan de Deu, Josep Brugada, i va començar l’any 2010. Des d’aleshores ençà s’han realitzat electrocardiogrames (ECG) a 1.626 alumnes de 2n d’ESO dels quatre centres educatius de Banyoles.

El projecte d’estudi de l’ECG a Banyoles va néixer el 2010 amb el propòsit d’identificar precoçment la presència de símptomes i alteracions electrocardiogràfiques en una població de joves d’entre 13 i 15 anys. Durant aquests set anys s’han recollit les dades clíniques i antecedents familiars a partir d’una enquesta realitzada als alumnes, als quals es fa també un electrocardiograma, si hi volen participar. Fins ara, s’han recollit les dades de 1.626 participants dels 2.068 alumnes matriculats en el curs de 2n d’ESO als centres d’educació secundària de la comarca del Pla de l’Estany durant els anys 2010-2016. Per tant, la participació durant aquests set anys ha estat del 78,62 %.

Justament aquest mes de juny s’ha iniciat la nova fase del projecte, amb la realització de les proves als alumnes de segon matriculats enguany als instituts Pere Alsius, Pla de l’Estany, Josep Brugulat i al centre educatiu Casa Nostra. Per fer possible l’estudi de recerca s’ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Banyoles, el Departament d’Ensenyament i els professionals sanitaris del Centre d’Atenció Primària Banyoles, que han estat els encarregats de realitzar l’enquesta i de fer els ecocardiogrames a l’alumnat participant. La realització d’aquestes proves va començar el dia 5 de juny i s’acabaran el dia 15 de juny.

Els investigadors pretenen continuar recollint i analitzant dades, per tal de poder fer-ne un seguiment l’estadístic i extreure’n conclusions. Aquest projecte ha estat presentat al darrer Congrés de la Societat Catalana de Cardiologia, celebrat els passats 25 i 26 de maig i es presentarà també al Congrés Europeu de Cardiologia que es farà a Barcelona del 26 al 30 d'agost de 2017.



Idees, creació, civisme, conscienciació, responsabilitat, emoció... Aquests ingredients i molts altres han format part del projecte Banyoles ets tu! que s’ha desenvolupat al llarg del curs a les escoles de Banyoles.

 Els alumnes de 5è i 6è de cicle superior han detectat problemes de ciutat, els han convertit en reptes de transformació i han generat idees per tal de solucionar-los. Els alumnes han treballat per grups cooperatius passant per les diferents fases d’un procés creatiu i de conceptualització d’una idea fins arribar a la sensibilització i la difusió. El projecte Banyoles ets tu! vol desenvolupar actituds transformadores, actives i compromeses amb la ciutat, fomentant el treball en xarxa entre la comunitat educativa i el teixit associatiu.

 Avui divendres es fa l’acte de cloenda del projecte a l’Auditori de Banyoles. Alguns dels projectes presentats han tractat sobre facilitats d’aparcament, estalvi, cura de gossos i gats, millora de les pudors, voreres, etc. Els podreu conèixer a l’exposició que s’ha obert a la Sala d’Actes de l’Ajuntament fins el dia 21 de juny,

 Aquest projecte està dissenyat i impulsat per professionals de la plataforma la ColActiva (www.lacolactiva.cat), amb el finançament i suport del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles.


 

 

 

 

 


El Ludivers obre les seves portes els dies 16, 17 i 18 de juny a Girona,  el Festival de les cultures i la imaginació que gira al voltant del joc, la joguina i el fet de jugar.

En aquesta quarta edició el Ludivers proposa un munt d’activitats lúdiques diferents a diversos espais de la ciutat, com ara jocs de construcció amb fusta, amb teles, jocs de taula, jocs de ciència, etc. que faran gaudir de valent a petits i grans.

 Algunes de les novetats d’enguany són els Ecoxocs, uns sorprenents autos de xoc que s’empenyen amb els peus, la construcció d’una nova idea de ciutat mitjançant una performance interactiva, utilitzant exclusivament residus industrials, sobretot fusta, entre altres.

El festival està organitzat pel Centre Cívic del Barri Vell-Mercadal i l’entitat Ludus Mundi, que va col·laborar en l’organització de l’activitat Juguem en família del passat 6 de maig a Banyoles.

 No us ho perdeu!!!

 Més informació: cat.ludivers

Programa de la jornada 

 

 


L'Espai entre pares i mares de La Balca organitza la xerrada "Moving, necessitat vital" a l'etapa de 0 a 3 anys.

A càrrec de Carme Trasserra, fisioterapeuta del CDIAP - Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció individual del Pla de l'Estany.

Una xerrada oberta a tothom!!

 

Pàgina 2 de 111Primera   Anterior   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   

 

 

 

 

 

 

Documents

 Titol 
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega
Calendari escolar 17-18Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega