Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Articles de 2015


Un grup d’alumnes de 6è de l'Escola Casa Nostra ha participat a l’European Chain Reaction 2015, un projecte E-twinning que té com objectiu crear una gran reacció en cadena que travessa fronteres europees.

Els objectius pedagògics són utilitzar l’anglès com llengua vehicular en un projecte científic real mentre que col·laborem i competim amb alumnes d’altres escoles/països. 

Tot i ser la primera vegada que participaven, els alumnes de Casa Nostra van quedar en quart lloc.



Més informació al web de l’Escola Casa Nostra

A continuació, podeu veure el vídeo de la Technical Chain Reaction


 


Pessics de lectura és un projecte de segon de primària de l’escola Can Puig de Banyoles que neix per donar continuïtat i consolidació al projecte Sofà de lectura.  

Si en el Sofà de lectura es tractava de llegir en parella, infant-adult, als Pessics de lectura es llegeix en grup, quatre o cinc infants i un adult, aplicant la tècnica cooperativa de l’ensenyament recíproc. 

Els objectius principals d’aquest projecte són

- treballar tots els nivells de l’aprenentatge de la lectura: informatiu, interpretatiu i reflexiu i/o creatiu

- aprendre, compartint amb els companys i l’adult

Podeu veure el vídeo dels Pessics de lectura.

En l’àmbit del foment de la lectura, a l’escola Can Puig tenen altres projectes com l’apadrinament lector i la lectura per parelles/parelles lingüístiques.


Durant el primer trimestre del curs, al voltant de 700 alumnes de diferents centres educatius de la ciutat han participat a les diferents activitats de ciència impulsades pel Servei d’Educació en el marc de la Guia de Recursos Educatius Municipals i que reben subvenció de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – FECYT.

En aquest mateix marc de La Guia de Recursos estem preparant una activitat de ROBÒTICA, una de les propostes noves d’aquest curs, que estem treballant conjuntament amb els centres i que iniciarem en breu, també amb finançament del Servei d’Educació i FECYT.

 

 

 


La Biblioteca Comarcal i el Servei de Català segueixen proposant llibres de lectura fàcil i activitats paral·leles, com xerrades amb escriptors, a tothom qui estigui interessat a llegir i parlar en català.

El mes d’octubre passat es va iniciar el Club de Lectura Fàcil a la Biblioteca Comarcal, una activitat en què prenen part tant la Biblioteca –que cedeix els llibres i l’espai–, com el Servei Comarcal de Català (CPNL-Consorci per la normalització lingüística) –que du a terme la dinamització de les sessions.

Actualment hi ha unes 10 persones inscrites, les quals assisteixen regularment a les trobades que es fan cada tercer dijous de mes per tal de parlar d’un llibre que prèviament han llegit. Per citar-ne alguns exemples, al llarg dels darrers mesos s’ha comentat L’aigua del Rif, i 7 dies al llac, i la setmana vinent es començarà a parlar de L’Odissea.

Precisament, i en el marc de les activitats paral·leles que s’ofereixen, el 15 de gener l’escriptora Núria Martí va participar en la quarta sessió del Club, que va tenir lloc al Museu Darder de la ciutat i que estava oberta als alumnes dels cursos de català del CPNL i del Centre de Formació d'Adults, als participants en el VxL (Voluntariat x la Llengua) i a tothom que hi estigués interessat. En total, una quarantena de persones.

Al llarg de l'hora i mitja que va durar l'activitat, l'escriptora va explicar què és la lectura fàcil i els criteris que segueix, com s'havia interessat per aquest àmbit, quins altres llibres ha publicat, i també va comentar diversos aspectes de 7 dies al llac, el darrer dels llibres treballats en el CLF (Club de Lectura Fàcil) de Banyoles fins aleshores.

A la darrera part de la sessió, els assistents li van fer tota mena de preguntes relacionades tant amb la seva trajectòria professional en general, com amb 7 dies al llac en particular.

Les trobades estan obertes a tothom que ja tingui un cert nivell de català oral però que el vulgui millorar. La inscripció és contínua.

  



 

La campanya No l’emboliquis pretén, mitjançant un treball als centres educatius, conscienciar els nens i nenes sobre la reducció de residus derivats dels esmorzars, fomentar hàbits més respectuosos amb el medi ambient i alhora fomentar una alimentació més sana i evitar el malbaratament d’aliments.

Entre les accions que es duran a terme, cal destacar el Dijous llarder sense residus, una acció que es farà de manera simultània a tots els centres de Banyoles, consistent en generar el mínim de residus possible durant la jornada, i deixar-ne constància. Aquell dia, en Blauet passejarà pel Parc de la Draga, animant els nens i nenes i conscienciant-los de no embolicar l’entrepà.

També es faran sessions didàctiques als centres educatius, com ara explicació d’un conte, un concurs per trobar “l’esmorzar campió”, un joc de rol o d’investigació, tots relacionats amb l’esmorzar i la reducció de residus.

La campanya està organitzada per l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Banyoles, compta amb la col·laboració del Servei d’Educació i està dinamitzada per l’entitat Escola de Natura.

     - Fulletó informatiu per a les famílies

     - Fulletó informatiu per als centres educatius



L’activitat de la Guia de Recursos Educatius Muncipal, que organitzen conjuntament el Restaurant Vora Estany i el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, es posa en marxa aquest mes de febrer amb alumnes de 3t i 4t d’educació primària.Es tracta d’una activitat molt complerta, que té per objectius

·         Que els nens i nenes s’ho passin bé tot aprenent

·         Que descobreixin un espai especial com és un restaurant per dintre

·         Que elaborin un plat

·         Sensibilitzar-los sobre la importància de l’alimentació sana i equilibrada

Amb un treball previ a l’escola, de reflexió sobre com funciona un restaurant i què faran mentre duri la visita, els nens i nenes arribaran al Vora Estany on els rebrà el cuiner i un monitor, que els ensenyaran la cuina, els estris, fogons... Després de rentar-se les mans, passaran al menjador on treballaran l’elaboració d’un plat equilibrat (recepta, elaboració, eines que s’utilitzen, cura en la manipulació d’aliments) i se’ls explicarà la piràmide dels aliments.

L’activitat conclou quan els participants degusten el plat que ells mateixos han elaborat.

Aquesta activitat compta amb la col·laboració de l’entitat Orió Eduserveis.

 

 


El proper dimarts, 10 de febrer, a les 11 del matí, a l’aula d’informàtica del Centre de Formació d’Adults, tindrà lloc la presentació del Parla.cat

A través d’aquesta plataforma virtual, tothom qui ho desitgi pot aprendre català al seu ritme i des de casa tant si opta per la modalitat lliure com per la semipresencial, amb el suport d’un tutor.

Com a novetat, i a part dels nivells que ja s’oferien fins ara, a partir d’aquest semestre hi ha la possibilitat de cursar el nivell Elemental.

En la sessió de dimarts, que és oberta a tothom que hi estigui interessat, s’explicarà com funciona la plataforma, la tipologia d’exercicis, la manera d’accedir-hi, etc.

Podeu trobar més informació a:  

http://www.parla.cat


Un grup de tres mares d’infants amb dislèxia de Banyoles han impulsat la representació de l’Associació Catalana de Dislèxia. Cristina Marsal, Gemma Martínez i Sílvia Casademont, les mares impulsores, han creat la primera associació d’aquest tipus a les comarques gironines, fruit de la necessitat al territori d’una entitat que faci més visible el trastorn i doni suport tant als infants com a les famílies.

Tal com la defineix la mateixa Associació, la Dislèxia és una dificultat significativa i persistent en la forma escrita del llenguatge, independent de qualsevol causa intel·lectual, cultural o emocional. És un problema de tipus cognitiu, que afecta aquelles habilitats lingüístiques associades amb l’escriptura, particularment el pas de la codificació visual a la verbal, la memòria a curt termini, la percepció i la seqüenciació. Senzillament, les persones amb dislèxia tenen una manera diferent d’aprendre i requereixen d’una atenció educativa especial.

Per donar-se a conèixer faran un acte de presentació que anirà acompanyat d’una conferència sobre la Dislèxia: què és, com es detecta, com afecta a l’infant i la seva família, com s’ha d’actuar....

Dissabte 21 de febrer a la Sala d’Actes de l’escola Baldiri Reixac

A les 10 del matí

Conferència oberta a totes les persones interessades en el tema

Podeu contactar amb l’associació a l’adreça electrònica següent: dislexiaitdah@gmail.com


L’Agència de Residus de Catalunya, amb el finançament de productors de piles i acumuladors, duu a terme una campanya de comunicació adreçada a ciutadans i comerços i que ara s’amplia als centres educatius.

La campanya consisteix en la recollida de piles i acumuladors portàtils, amb el repte d’arribar al 45% dels que surten al mercat, i d’aquesta manera complir amb la normativa europea per l’any 2015.

La campanya dirigida als centres educatius consisteix en un concurs de recollida de piles Les Piles, a l’Apilo de l’escola, amb tres premis per als centres que recullin més piles per alumne en el període d’un mes.

Els centres inscrits al concurs, rebran un contenidor APILO on podran recollir les piles i acumuladors portàtils durant un mes.


Més informació, bases del concurs i inscripcions

http://www.apilo.cat


El Consorci per la Normalització Lingüística de Girona ofereix la possibilitat de preparar-se per a l’examen de nivell C2 a totes les persones que vulguin presentar-s’hi per lliure, a través dels exàmens de la DGPL.

Amb aquest curs es volen donar a conèixer els continguts i l’estructura de la prova del C2, eines per resoldre les tasques i exercicis que conté l’examen de mostra i els recursos d’aprenentatge per a l’estudi personal.

El curs té una durada de 20 hores, de les quals 8 són presencials i 12 són a distància amb el guiatge del professor.

Des d’ara i fins a final de març, tothom qui hi estigui interessat pot passar pel Servei Comarcal de Català del Pla de l’Estany a inscriure-s’hi.

Més informació a:

http://www.cpnl.cat

Pàgina 17 de 20Primera   Anterior   11  12  13  14  15  16  [17]  18  19  20  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

     Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 19-20Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega